One World Together At Home

Afgelopen nacht werd het mega live stream festival One World Together At Home uitgezonden. Het festival is  op initiatief van Lady Gaga en in  samenwerking met Global Citizen Movement en de wereld gezondheidsorganisatie WHO georganiseerd. Het is een hart onder de riem voor iedereen, van zorgmedewerker tot voedselleveranciers,  die zich wereldwijd keihard inzet tegen de gevolgen van het Covid-19 virus.  Daarnaast ook een steuntje voor alle thuisblijvers die zich afvragen wanneer het weer allemaal normaal wordt. Tot nu toe is er door de actie een bedrag van $ 127,9 miljoen ingezameld, waarvan $ 55,1 miljoen naar het COVID-19 Solidarity Response Fund  gaat en de rest naar lokale en regionale doelen.

De uitzending op tv was in de VS via de netwerken van ABC, NBC en CBS en wereldwijd via diverse sociale media en YouTube. De show startte om 20:00 uur Nederlandse tijd en duurde tot 04:00 uur, waarbij in de laatste twee uur o.a. Lady Gaga, Elton John, Paul McCartney, Billie Eilish, Stevie Wonder en Eddie Vedder optraden en de presentatoren Jimmy Fallon, Jimmy Kimmel en Stephen Colbert de streams aan elkaar  praatten.

Het festival wordt zondag weliswaar op BBC one tussen 20:15 en 22:15 uur (NL tijd) uitgezonden en zal dus waarschijnlijk alleen de laatste twee uur belichten. Daarom keken wij het hele Live stream festival vanaf 20:00 uur op YouTube. Niet alle artiesten worden besproken want dat waren honderden, maar we richten ons op een aantal hoogtepunten.

De uitzending start met beelden van het bekende applaus van over de hele wereld voor de zorgmedewerkers, waarna Andra Day aftrapt met ‘Rise Up’,  wat gelijk behoorlijk binnenkomt. In tegenstelling tot het ‘hoofdprogramma’ waar de acts bijna allemaal 1 nummer spelen, zien we in het ‘voorprogramma’ het merendeel van de artiesten meerdere keren voorbij komen zoals Niall Horan, John Legend, Sofie Tukker, Hozier, Jennifer Hudson met een prachtige uitvoering van Barbra Streisands ‘Memory’ (wat een strot).

Ook Adam Lambert, die o.a. een geweldige vertolking neerzet van ‘Mad World’ van Tears For Fears, te vinden op 37 minuten in de stream, komt een paar keer voorbij. Verder zie je  The Killers met onder andere ‘Mr Brightside’,  Jessy J.  die ‘Bang, Bang’ en nog een nummer speelt, Juanes, Zucherro, Jack Johnson met ‘Better Together’, Kesha met o.a. ‘Praying’, Finneas met ‘Let’s Fall In Love For The Night’ en Elli Goulding met een fijne akoestische ‘Love Me Like You Do’ en meer. Ook Christine And The Queens met o.a.  ‘People, I’ve Been Sad’ ontbreekt niet. Jess Glynne brengt het toepasselijke o.a. ‘I’ll Be There’ en Michael Buble zingt ‘God Only Knows’ van The Beach Boys.

Er zijn artiesten uit de hele wereld, alleen is Nederland niet vertegenwoordigd. Onze zuiderburen hebben Angèle die met haar gevoelige geluid ‘Balance Ton Qoui’ brengt, een prachtig nummer. Drie leden van Lady Antebellum spelen vanaf drie locaties ‘What I’m Leaving For’, maar misschien wel het hoogtepunt van het voorprogramma is  ‘There Must Be An Angel’ door Annie Lennox en haar dochter Lola Lennox, die er behalve prachtig uitziet ook nog eens een geweldige stem heeft. Jammer dat geluidskwaliteit Annie wat in de steek heeft gelaten, al heeft Lola daar geen last van. Jennifer Hudson sluit het ‘voorprogramma’ af met Leonard Cohen’s ‘Halleluja’.

Dan het hoofdprogramma wat om 02:00 startte.
Hier opent natuurlijk niemand minder dan Lady Gaga haar versie van Nat King Cole’s ‘Smile’, wat een geweldige stem heeft zij toch. Bij Eddie Vedder thuis kregen we een déjà vu met zijn album ‘Into The Wild’ vanwege het orgel wat hij bespeelde bij het nummer ‘River Cross’, het laatste nummer van het eerder dit jaar verschenen Pearl Jam Album ‘Gigaton’, al wordt het orgel ook voor dat nummer gebruikt.

Je merkt dat de leeftijd van Paul McCartney en Elton John  hen parten begint te spelen. In deze akoestische streamsessies waar de zang niet of minder door allerlei elektronica wordt ondersteund klinken de mannen toch wat minder. Lizzo die wij kennen als de souldiva die iedere venue volledig op zijn kop laat staan zingt ‘A Change Is Gonna Come’ van Sam Cooke.

Grappig is de stream van The Rolling Stones. Vanaf vier locaties wordt er gestreamd en je ziet een in vieren verdeeld zwart beeld met Mick Cam, Keith Cam, Ronnie Cam en Charlie Cam. Eerst komt Mick Jagger in beeld die na een korte intro ‘You Can’t Always Get What You Want’ start, waarna Keith Richards invalt en je hoort hem meespelen en meezingen. Hetzelfde geldt voor Ron Wood, maar hilarisch wordt het als Charlie Watts in beeld komt. Over Charlie wordt weleens gezegd dat hij niet de meest talentvolle drummer is, maar op deze stream speelt hij met koptelefoon op Air Drums. Wij lagen redelijk in een deuk en als je goed kijkt kan heeft Charlie regelmatig een glimlach op zijn gezicht, maar iedere klap was wel raak!

Keith Urban had echt werk gemaakt van de stream door een drie streams met verschillende gitaar- en zangpartijen te mixen, ‘Higher Love’ klinkt helemaal niet verkeerd.

Nog zo’n kippenvel moment…. Jennifer Lopez met ‘People’ van wederom Barbra Streisand uit de Broadway Musical  ‘Funny Girl’. Sam Smith en John Legend brengen samen op afstand ‘Stand By Me’.

Als één van de laatste acts zien we Billie Eilish en haar broer Finneas O’Connell  ‘Sunny’ spelen. Het nummer wat in 1966 uitgebracht is door Bobby Hebb, maar alom bekend is geworden door de de disco-uitvoering van Boney M.  Erg jammer dat de zang van Billie erg slecht te horen is, of komt het door het volume van het orgel wat Finneas?

Taylor Swift is de één na laatste artiest en begeleidt zichzelf op piano tijdens ‘Soon You’ll Get Better’.
De afsluiter is een gezamenlijke stream van  Lang LangAndrea BocelliCéline DionLady Gaga en John Legend, die de wereldhit van Céline en Andrea ‘The Prayer’ ten gehore brengen.

We zagen in de acht uur durende show vele celebs hun zegje doen voor iedereen die betrokken is bij de gevolgen van het Covid-19 virus., denk aan Michelle Obama, het echtpaar Gates, vele acteurs en actrices, F1 coureur Lewis Hamilton en nog veel meer. Graag hadden we meer van de artiesten in de laatste twee uur gezien en erg jammer dat door de stream van Chris Martin een videoboodschap getoond wordt, maar goed de volledige stream met ook andere nummers dan ‘Yellow’ is apart op YouTube te vinden.

Al met al een lange zit maar wel met mooie optredens en verhalen van mensen die in de frontlinie van het virus werken.
Kregen we een beetje Live-Aid gevoel?
Ergens wel, alleen was dat natuurlijk heftiger omdat het de eerste keer was en met stadionoptredens.