Stream of Passion – Beautiful Warrior

Stream of Passion – Beautiful Warrior (EP)

5 tracks

Releasedatum: 9 september 2023

De Nederlandse progressieve metal band Stream of Passion behoeft voor kenners van het genre geen uitleg. Al hebben ze sinds 2016 geen materiaal meer op de markt gebracht, ze hebben geen populariteit verloren. Dat bijkt al wanneer de band eind 2022 aankondigt dat ze opnieuw een album (deze keer een EP) op de planning hebben, vergezeld van een tweetal concerten in Dynamo, Eindhoven. De concerten zijn al snel uitverkocht en ook het benodigde bedrag voor de EP is door crowd support al gauw bij elkaar verzameld.

Van de EP ‘Beautiful Warrior’ is het openingsnummer ‘The Hunter’ al enige tijd geleden online als single uitgebracht op alle muziekplatforms en is ook te zien en beluisteren op YouTube. Het typische Stream of Passion gitaarwerk van Eric Hazebroek en Stephan Schultz knalt weer uit de boxen vanaf de eerste seconden. En als dan ook zangeres Marcela Bovio haar klanken laat horen voelt het direct vertrouwd. Uiteraard is ook bassist Johan van Stratum van de partij, die zeker op de clip zijn stempel mag drukken en straks met zijn energie weer het podium tot zijn eigen maakt. Samen met toetsenist Jeffrey Revet en drummer Martijn Peters maakt Stream of Passion de muziek tot één perfect geheel. Mede dankzij producer Joost van de Broek is er weer een pareltje afgeleverd in de metal wereld.

De tweede single (nummer vier op de EP) is ‘The End is the Beginning’. Marcela vertelt over hierover: “Dit nummer en artwork zijn geïnspireerd op het concept achter de Japanse kunst van ‘kintsugi’. Donkere tijden hebben ons misschien gebroken, maar onze littekens maken ons mooier”. Het nummer voelt heel persoonlijk en teder, maar dan wel in een stevig jasje.

Behalve deze twee tracks die al enige tijd verkrijgbaar zijn, staan er ook drie nog niet uitgebrachte nummers op de EP. Vooral ‘The Promise’ trekt onze aandacht. Het begint als een intieme ballade op toetsen met zachte zang van Marcela, waarmee ze haar talent en veelzijdigheid laat horen. Zodra beetje bij beetje de andere instrumentalisten erbij worden gevoegd, komt langzaamaan het sfeertje van de andere nummers weer naar boven, waardoor het een perfect einde is van deze comeback.

Het is ouderwets genieten van deze band die laat zien hoezeer wij in Nederland boffen met het talent in het metal-genre. Stream of Passion is weer terug en laat dat straks ook nog eens live zien. Nog een paar nachten slapen en dan gaan ze nog meer los. Van een van de avonden in Dynamo, vrijdag 8 september, volgt spoedig ons verslag inclusief foto’s. Hou de website en socials van Catching Music dus in de gaten!

1. The Hunter

2. Tonight

3. Chasing a Ghost