Thirty Seconds to Mars – It’s The End Of The World But It’s A Beautiful Day

11 tracks

Release datum: 15 september 2023

De Amerikaanse band Thirty Seconds to Mars, opgericht door Jared Leto (ook bekend als Hollywood acteur) en zijn broer Shannon, debuteerde in 2002 met hun eerste album ‘30 Seconds to Mars’. Ze braken echter wereldwijd pas drie jaar later door met het tweede album ‘A Beautiful Lie’ (2005). Gedurende de jaren heeft de band, met een vrij wisselende bezetting – op de gebroeders Leto na, nog verschillende albums en singles uitgebracht. De zanger/acteur (en daarmee de rest van de band) kneep er in 2011 een jaar tussenuit, maar verscheen gelukkig in 2013 weer met de release van single ‘Up in the Air’ en album ‘Love Lust Faith + Dreams’.

Nu, vijf jaar na hun laatst uitgebrachte album ‘America’, is het dan eindelijk zo ver: ‘It’s The End Of The World But It’s A Beautiful Day’, album nummer zes, is hier.

Het album luidt in met het nummer en de tevens al-in-mei-uitgebrachte-single ‘Stuck’. De track begint rustig, maar bouwt na een halve minuut op naar zo’n nummer waarbij je eigenlijk direct zin hebt om als ‘main character’ met een grote zonnebril (in slow motion) door je plaatselijke winkelstraat te lopen. Alle ogen op jou gericht, natuurlijk.

Ook veel van de andere nummers lijken zo uit een film trailer of scène te komen. Hoewel ze hetzelfde gevoel opwekken, voelt het album nooit eentonig aan. Elk nummer vertelt een authentiek verhaal, ieder met een eigen thema van het leven van de bandleden.

‘It’s The End Of The World But It’s A Beautiful Day’ bestaat niet alleen maar uit uptempo, zet-je-coole-zonnebril-maar-op liedjes. Track acht, ‘Never Not Love You’, is zo’n heerlijk, hartverscheurend nummer waarbij we niet kunnen wachten om het in de auto te kunnen meeschreeuwen, of je het bereik van Leto hebt maakt daarbij niet uit; gewoon alles erin (of eruit) gooien. Gevoel, daar draait het bij dit nummer om. En dat doet Thirty Seconds to Mars goed.

De opvolgende en tevens laatste drie nummers blijven een beetje in dezelfde sfeer hangen, alhoewel ze de ietwat droevige teksten verbergen onder een vrolijkere melodie. ‘Midnight Prayer’ doet dit wat meer uptempo, we betrappen onszelf menig keer op het op en neer tikken met onze voeten en het heen en weer schudden van ons hoofd, ook wel headbangen. Niet te hard natuurlijk, we willen niet net zoals ex-bassist Matt Wachter eindigen met een hersenschudding. ‘Lost These Days’ blijft iets dichter bij ‘Never Not Love You’ en vertelt op een rustige manier over de nasleep van een gebroken hart.

De afsluiter ‘Avalanche’ brengt het album tot een spetterend einde. De alternatieve rockband neemt je mee in een album dat uitstekend weerspiegelt wie ze nu zijn. Iets nieuws, maar het gaat het ervaren Thirty Seconds to Mars goed af. We didn’t want to return to something we’re familiar with, and I think we did that.” Aldus, de frontman zelf.

We hopen de Amerikanen met dit nieuwe album snel te kunnen verwelkomen in Nederland, want dit album is zeker tour waardig. De band staat nog op een aantal Amerikaanse festivals. Een beetje onhaalbaar voor de gemiddelde Nederlander, maar wie weet zijn ze binnenkort iets meer in de buurt. Als we op hun website allemaal ‘een show requesten’ moeten ze wel luisteren, toch? Knipoog.

1. Stuck

2.  Life Is Beautiful

3. Seasons