Knight Area in Hedon, 18-03-2022

Het voelt wat onwennig om weer in een concertzaal te zijn na een (te) lange periode van lockdown voor de cultuursector. Helemaal ook omdat er geen maatregelen meer gelden in de kleine zaal van Hedon, die al snel gezellig druk wordt zonder dat het te vol is. Een plekje vooraan in de zaal is snel gevonden en we kunnen niet wachten tot de eerste noten klinken.

Toen Knight Area hun tour voor het eerste D-Day album net was begonnen, kregen ze daags voordat hun tweede show zou plaatsvinden het bericht dat de sector op slot ging. Wel een album, maar geen tour. Het was voor de band schakelen naar andere opties en uiteindelijk resulteerde dit in een tweede album. Gelukkig zijn niet alle door Corona gewijzigde plannen slecht uitgepakt voor Knight Area, want dit betekent dat nu voor de tour van ‘D-Day 2 The Final Chapter’ zowel het eerste als tweede album in één concert kan worden uitgevoerd. Het complete verhaal wordt nu verteld, wat wel het mooiste is voor deze twee conceptalbums.

De avond start op de videowall. We horen een van de vele uitvoeringen van John Lennon’s ‘Imagine’. Gezien het thema van Knight Area’s ‘D-Day’ past dit, zeker met de huidige oorlog in Oekraïne, perfect als opening. De woorden van ‘Imagine’ vervagen van het scherm en we zien en horen de speech van Generaal Eisenhouwer die de landing op het strand van Normandië aankondigt op D-Day. Hierna komt de band op het podium en wordt ‘New Horizon’ ingezet. De stem van Jan Willem Ketelaers staat direct als een huis met zijn krachtige uithalen en warme klank. Vanaf het eerste nummer wordt Hedon meegezogen in het verhaal dat de band wil vertellen.

De stevige nummers worden door de heftige zwart/wit beelden op de videowall versterkt. De gitaarsolo’s van Mark Bogert worden tot in perfectie gespeeld en begeleid door de mooie symfonische klanken op de toetsen van Gerben Klazinga. Het vormt een compleet geheel en elk nummer wordt door het publiek enthousiast ontvangen in de sfeervolle zaal. De band geniet zichtbaar en er is ruimte voor een lolletje. Vooral wanneer Jan Willem de ‘akoestieke’ versie van ‘Freedom for Everyone’ aankondigt. Alleen Mark en hij spelen het nummer en de zaal luistert bijna ademloos. Hiermee komt het eerste deel van D-Day ten einde.

Zoals in onze albumrecensie beschreven gaat het tweede deel vooral over de man achter de soldaat. Ook tijdens dit deel komen veel verhalen aan bod, tussen de nummers door verteld door de band. Het is duidelijk dat de mannen zich enorm hebben verdiept in de historie en de verhalen van Philip Freriks die in de documentaireserie ‘In de voetsporen van D-Day’ voorbij komen. Vooral het verhaal van Alan King geeft je kippenvel. Hij kwam na de oorlog terug in Amerika en kon zijn verhaal niet kwijt. Hij liep er lang mee rond en pas 10 jaar voor het eind van zijn leven kon hij er over praten. Wat moet hij het zwaar hebben gehad.

De nummers gaan niet allemaal alleen over het verdriet, maar ook over kameraadschap. De enige veteraan op het podium, drummer Pieter van Hoorn, vertelt hierover zijn ervaringen; dat het ook soldaten bij elkaar brengt en er zeker momenten zijn die men ervaart als juist de positieve kant.

Na ‘Crossroads’ is het helaas tijd voor afscheid. Het publiek is echter nog niet klaar met Knight Area en dus komen bassist Peter Vink en Pieter van Hoorn nog terug om samen een ritmische duo sessie te doen. Wat een energie hebben de mannen en zo gaaf te zien dat ze er zo’n lol in hebben. Hierna is het dan echt het einde, met de inmiddels traditionele meezing afsluiter ‘Heaven and Beyond’. Een waardige afsluiting van een succesvol en heerlijk avondje Knight Area.

De mannen van Knight Area hebben nu een kleine twee weken rust, voordat de tour ze weer verder brengt naar het westen en zuiden van ons land. De tour is nog lang niet ten einde en de fans en geïnteresseerden kunnen zich verheugen om ze (nogmaals) live te zien. Om met de woorden van John Lennon te eindigen: “War is over, if you want it, war is over now”.

© Daniël Nijveldt | All Rights Reserved

 

 

Daniël Nijveldt
Recensent