The Last Internationale stream concert, 26-03-2020

The Last Internationale, in ‘t klein ook super!

Nu de Corona crisis overal hoogtij viert en er geen concert met meer dan twee man mag plaatsvinden, stapte The Last Internationale in het Online medium. Voor vijf dollar koop je een kaartje voor een live huiskamerconcert via Stageit.com. Ik grapte al, met 100.000 muziekliefhebbers wordt je rijker dan een concert in de Oosterpoort. Maar er zit een max aan. Ze trappen af met 6 kaartjes over voor een concert van 30 minuten. 

Veilig, met iedereen op meer dan anderhalve meter afstand, hopen wij op ‘ Soul on Fire’ , ‘Like a Stone’ van Chris Cornell  en zeker op een John Lennon song. Ze zijn met zijn tweeën met tussen hun in een cactus op de schoorsteenmantel. Ze nemen eerst wat ‘comments’ door waaruit we kunnen opmaken dat onze mede fans o.a. komen uit Parijs, Italië, Schotland, L.A., Zwitserland, Noorwegen en Zuid-Scharwoude. Ze merkt op dat de muren dun zijn en ze de buren kan horen hoesten (test-test). 

‘Hard Times’  zet gelijk de toon. Heerlijke rock n roll, soul en blues. Met een stem die inderdaad door dunne wandjes heen gaat, en door steenwol en door thermopane, zingt ze rock n roll die de microfoon niet trekt. ‘t Wordt wat schel. Zoals later in een comment iemand opmerkt: “The mic is disturbing”, waarbij ze zich afvraagt: “Or is my voice too loud?”.  Dat laatste zeker niet, maar er is reden genoeg om de tijd te nemen dit goed op orde te maken en dat doen ze. Het is de eerste in een serie van wekelijkse concerten en deze staat in het teken van het experiment. Het lezen van comments en het reageren daar op haalt je uit de sfeer van goede muziek, maar is wel erg geestig. Het moet gezien worden als een oprechte poging de live-energie en interactie op te zoeken. ‘Soul on Fire ‘ komt en heeft niet het vuur maar zeker wel de blues. ‘t Is bijna een ballade. Wat een mooie song. ‘I’ll Be Alright’ is een tikkeltje america met een authentieke melodie waarin aan het einde ook haar stem door haar vermogen verloren gaat in de mic. Maar dat hindert niet, ze neemt van de zenuwen een whiskey. Dat ze thuis zijn wordt bewezen door foeilelijke pantoffels de lucht in te houden en hupsakee door naar de Kris Kristofferson song ‘ Don’t Let The Bastards Get You Down”‘. En dan is er nog maar 2 en een halve minuut over; ” We talk too much on this, I’m sorry….”.

Ze spelen vervolgens ‘Mind Ain’t Free’. Ze beweert de laatsten te zijn altijd, bij concerten, die tegelijk naar huis gaan met de dweilwagen. Ze bedenken dat een derde muzikant een uitkomst is, een gitarist, iemand op de tamboerijn. Een aantal toeschouwers biedt zichzelf aan om de volgende keer op een triangel mee te spelen. “Schuif aan in Portland, Oregon”. Om de twee seconden komt er een bericht binnen. Waar onze fotograaf verzoekt om een John Lennon song en ik hoop op ‘Working Class Hero’ wordt mijn hier en nu droom verwezenlijkt. Een hoogtepunt is het. Deze song wordt erg ingetogen en gefocused begeleid door Edgey Pires terwijl Delila Paz zich maar inhoudt en het liefst het van de daken schreeuwt. Het drama wordt groter naarmate de song vordert. En de pijn. Oh,  en even kort de kopstem erbij. De mondharmonica zorgt ondertussen voor een melancholisch Neil Young sausje. Daarna verdrijft ze de ellende en zelfmedelijden met trots. Zo wat een overtuigingskracht zet ze neer! Het interactieve medium maakt haar doen beslissen direct daarna de cactus van de schoorsteenmantel te halen en te showen.

Aan het eind raken ze te enthousiast zowel over de reacties als het speelplezier. Zo erg dat zij haar gitaar zoekt en hij niet in de gaten heeft dat hij hem vast heeft. Een erg lange encore doet het concert abrupt eindigen na 1 minuut van ‘Wanted Man’.  Ze hadden vooraf beloofd de song in het volgende deel af te maken. Het smaakt naar meer. En wat een pret voor vijf dollar 50 minuten muziek en lol. We zijn nog meer fan.

Volgende week is er weer een huiskamer concert van The Last Internationale, als je daar bij wilt zijn, check: www.stageit.com/TLI 

© Marten Siegers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *