Pitch 2016, zaterdag

Verwarrende tweede PITCH dag

Op zaterdagmiddag vertrekken we vol goede moed in een lekker zonnetje weer naar het Westergasterrein. Deel één van onze voorspelling is alvast uitgekomen en zodra we bij de poorten in een kleine rij terecht komen, is ook deel twee waargemaakt: minder regen en meer bezoekers! Dit geeft goede hoop voor deze tweede PITCH dag.

De aftrap is voor ons Jungle By Night. De jonge muzikanten van eigen bodem hebben afgelopen maand o.a. op Pinkpop en Glastonbury gespeeld en zijn vandaag in de Westertent op PITCH te beluisteren. Met hun mix van jazz, funk, afrobeat en wat nog krijgt Jungle By Night menigeen aan het dansen. Op zaterdagmiddag is het echter vooral op het podium een swingend feestje terwijl het publiek nog een beetje wakker moet worden. Dit gebeurt dan in ieder geval wel op een fijne manier aangezien de warme tonen heerlijk over ons heen vloeien. De instrumentele muziek van de Amsterdammers heeft veel weg van filmmuziek; sommige nummers zouden absoluut niet misstaan in een spannende actie-thriller. De muzikanten swingen lekker door en we beginnen in het ritme te raken totdat dit doorbroken wordt als de band het publiek aanspoort om te mediteren. Of we met z’n allen even een momentje willen pakken… nou nee, eigenlijk niet. Alsof het energielevel omlaag moet. Als er hierna verder gespeeld wordt, klinkt het lekker, maar dit ‘zen-moment’ doorbrak voor ons de set iets te veel.

Voor Britse grime artiest Stormzy zijn flink wat fans op de been en het staat dan ook heerlijk vol in de Westertent. Vanaf de eerste tonen is het springen geblazen nog voordat de kerel zelf zijn opwachting maakt naast zijn mc. Vanuit de tent wordt van alles meegezongen en –gescandeerd en de stukken tekst die we kunnen verstaan zijn in ieder geval spot on. We noteren Stormzy alvast op ons lijstje om nog eens in alle ‘rust’ te luisteren. Voor nu maakt het helemaal niets uit of het te verstaan is of niet – de rapper lanceert een energiegolf waarin we ons maar al te graag laten meezuigen. De oproep tot een moshpit wordt gewillig opgevolgd, er vliegt vanalles door de lucht en er is geen minuut stilstand in de Westertent. Of het nou je genre is of niet, Stormzy weet de meesten gewoon lekker mee te trekken in de dance tonen die hij moeiteloos mixt met het typische snelle, duistere grime genre.

Die ene act in de line-up waar we van tevoren echt heel, heel, heel erg naar uit hebben gekeken, is Soulwax. Met velen staan we dan ook vol spanning en anticipatie in de Westertent klaar voor de Belgische grootmeesters. Gevaarlijk die verwachtingen vooraf, maar de ruimteschip achtige set-up op het podium geeft ons vertrouwen: niet een, niet twee, maar drie futuristisch uitziende drumkits worden opgesteld, daartussen wat gitaren en dan in het midden natuurlijk voor elke Dewaele broer een gigantisch mengpaneel. Je kan het over the top noemen, maar wij vinden het wel wat hebben. Als de heren samen met hun muzikanten opkomen in zakelijke outfit met wit overhemd en hier en daar een soort laboratorium-jas is het plaatje compleet: een soort gekke wetenschappers nemen de Westertent over. En hoe… drummer Igor Cavalera – bekend van Sepultura – gaat volledig los en zijn twee mede drummers doen nauwelijks voor hem onder. Wij houden wel van een stevig potje live drums dus de vele solo’s doen ons goed. Daar onder delen van herkenbare nummers zoals ‘E Talking’ maar vooral veel in elkaar overlopende jams. De zang wordt soms volledig ondergesneeuwd door het muzikale geweld, met hier en daar de hoge, flink echoënde uitschieters. Vinden we dit erg? Nee, eigenlijk niet, want het geheel is gewoon erg lekker en Soulwax laat de volledige Westertent hard feesten.

Na Soulwax duiken we voldaan weer richting hiphop – toch het meest geprogrammeerde genre van vandaag. Anderson .Paak heeft dit jaar verschillende Nederlandse festivals in zijn agenda staan en we weten waarom: met een strakke show die niet alleen elementen van hiphop maar ook soul en flink wat pop bevat verovert hij op rap tempo de muziekwereld. Ook op PITCH zet de artiest een opzwepende show neer die het publiek binnen een paar minuten er in mee trekt. Toch werkt het voor ons niet op deze zaterdag. Waarom? Waarschijnlijk omdat we nog overrompeld zijn door Soulwax en we de programmering van de vele artiesten in het hiphop genre niet helemaal snappen. Met als afsluiting de hit ‘Am I Wrong’ gaat het publiek lekker uit zijn dak, maar wij zijn stiekem al weggeslopen en genieten van afstand nog een klein beetje mee.

De avond sluiten we echt af bij oudgediende DJ Shadow. Twintig jaar geleden bracht de producer/dj zijn klassieker ‘Endtroducing’ uit waarna hij verder ook niet stil heeft gezeten. Nadat Shadow in verschillende projecten opgedoken is, staat hij vanavond in de Westertent, gelijk met Tourist die het Transformatorhuis mag bekoren. Deze gelijktijdige programmering is wellicht de reden dat het vrij rustig is als de lichten in de tent uitgaan en er wat buitenaardse geluiden over het publiek spoelen. Onze ingewanden trillen terwijl de lage dreun aangevuld wordt met contrasterend hoge computergeluiden. Het klinkt allemaal nogal old school – wat ergens ook wel te verwachten was. Na een hoge, ijzige schreeuw wordt het tempo opgevoerd en we kunnen ons voorstellen dat dit voor sommigen doordringt tot in hun tenen waarna ze zich overgeven aan beweging. Voor ons werkt ook dit niet echt omdat je nooit weet welke kant de beat en de bliepjes nou weer opgaan en we raken er een beetje van in de war. Los daarvan is het een fascinerende set, maar we vinden het op zaterdagavond/-nacht iets te ingewikkeld.

Over het algemeen hebben we een leuk weekend op PITCH gehad, maar niet alleen door DJ Shadow zijn we in de war geraakt; ook de programmering vinden we vreemd. In vergelijking met afgelopen jaren is het voor ons niet meer helemaal duidelijk op welke doelgroep het festival zich richt – met acts als Jungle By Night, rappers à la Stormzy, de pure techno/house van Dusky en de toegankelijke poppy beats van Jamie Woon schiet het verschillende kanten op. Na deze wisselvalligheid zijn we benieuwd hoe PITCH er in 2017 uit zal zien.