Dauwpop 2023 – Zaterdag

Dauwpop 2023 - Zaterdag

Ook voor de zaterdag is de zon vroeg opgestaan en is het onder een strakblauwe lucht weer goed vertoeven op het gezellig ingerichte festivalterrein. De ochtend begint al direct op alle podia en ook hierbij moeten we weer een keuze maken uit het volle programma. Het is al gelijk een stuk drukker op het terrein en al snel maakt Dauwpop dan ook bekend dat het deze dag helemaal uitverkocht is. Dit is ook zeker te merken bij podia De Pit en Beuk waar het regelmatig tjokvol staat en door middel van wachtrijen de drukte wordt gereguleerd.

Deze dag begint voor ons met ‘Smartlap is Niet Dood’ van Sophie Straat. Zoals ze zelf aankondigt schrijft ze haar muziek wanneer ze ergens boos over is en dat is ze dan ook vaak. In de muziek werkt dat heerlijk en geeft het sterke teksten op catchy nummers. Het publiek is enthousiast en springt en zingt lekker mee.

In de middag krijgt Goldband het dak van de grote tent boven het hoofdpodium af. Figuurlijk gelukkig, want de zon is inmiddels op het felst aan het schijnen. De mannen knallen de hits knallen van het podium af met hulp van een muzikaal drietal. Het nieuwe nummer ‘Rommel’ laat zien dat het drietal nog steeds groeit en beter wordt. Goldband krijgt het publiek volledig op de hand en als zelfs de kont van Karel Gerlach mee gaat zingen dan is de show compleet. De chemie en het plezier dat de mannen uitstralen laat maar weer eens blijken dat ze toch echt op elk festivalterrein horen.

Hierna doet Danny Vera zijn opwachting op het hoofdpodium. Samen met zijn band en strijkers en blazers. De jaren ’50 sound wordt meesterlijk vertolkt, al voelt het soms wel als een beetje als een verplicht nummertje. Hij verkondigt voor het nummer ‘Rollercoaster’ dat dit wel het rustigste moment van het festival kan gaan worden, maar niks is minder waar. Het publiek zingt woord voor woord mee en maakt er een schitterend duet van.

Dat soms een aantal podia door elkaar kunnen worden gehaald, blijkt als wij in The Barn bij Personal Trainer staan. De bedoeling was een ander podium, maar gelukkig worden we hier fijn verrast. De Amsterdamse Indie-rockers onder leiding van Willem Smit stonden al vaker op festivals en ze laten goed blijken waarom. De schuur staat te trillen op zijn grondvesten door een genietend en feestend publiek. Dit klinkt zoals je van ze verwacht, heerlijk.

Omdat niet alles bekeken kan worden, kiezen we voor een afsluiter door Franz Ferdinand. De band uit Schotland rockt uit de speakers van het hoofdpodium en speelt feilloos hun set af. De muziek nodigt uit om lekker mee te dansen en springen en al snel gaat het publiek lekker los. Van vermoeidheid is geen sprake na twee dagen lekker feesten. Het publiek wil meer en krijgt nog meer tot in de late uren van deze avond.

Dat niet elke band voor eenieder is weggelegd maakt gelukkig niet uit, omdat de programmering altijd wel ergens een top act heeft staan. En anders komen er meer festivals aan waarbij menigeen van deze bands weer hun opwachting maakt. Voor volgend jaar staan in elk geval 31 mei en 1 juni bevestigd in de festivalagenda voor de volgende editie van Dauwpop. Deze editie was een grandioos succes en heeft het Oosten van het land weer laten knallen.

Daniël Nijveldt