ViVii – Mondays

ViVii – Mondays
Releasedatum: 21 mei 2021

Het Zweedse ViVii – koppel Emil en Caroline Jonsson en goede vriend/producer Anders Eckeborn – brengt deze maand het tweede album uit. Na het debuut uit 2019 werd het trio goed ontvangen op o.a. Eurosonic en sindsdien was het wachten op een vervolg. Wij mochten alvast luisteren naar ‘Mondays’ en we raden je aan om dat ook te doen.

ViVii wil zeker weten dat je goed luistert als je het nieuwe album aanzet. ‘One Day’ begint al als je de play-knop nog niet eens helemaal losgelaten hebt. Deze snelle start trekt je aandacht direct naar het nummer, waarna ViVii je gauw weer geruststelt: het is nog altijd droompop. Ruim voordat je bij het vierde nummer bent aanbeland, waan je jezelf al diep in een fijne, melodieuze slaap.

Achteruit, vooruit, ViVii wiegt je met het meerstemmige ‘Summer Of 99’ harmonieus de ene kant op en slingert je nog wat verder terug in de tijd met ‘Disco All Night Long’.  Verleden, heden en toekomst lijken door elkaar te lopen. Bijna word je wakker door de percussie in ‘Rendezvous’ die als een tikkende klok de droom verstoort, maar helemaal ontwaken lukt niet. Emil, Caroline en Anders houden je met gemak vast in hun sprookjesachtige droomwereld.

De vergelijking met ‘Beach House’ is snel gemaakt als je verder dommelt door het zoete ‘Fool Alone’ en het net wat snellere, maar nog steeds lieflijke ‘Swimming Pool’ om bij ‘Smackdown’ weer even door elkaar geschud te worden. Op dat moment komt de gedachte aan Warpaint naar boven; scherpere melodieën en de hoge wat vervormde stem van Caroline in de coupletten. Maar ook hier overheerst toch ook weer de warme, dromerige sfeer die in het refrein de scherpe randjes weghaalt.

“Remember what you said, it’s easy to forget, how to read between the lines” blijft lang in je hoofd naklinken. Nog lang nadat ‘Read Between’ uitgekabbeld is. Kabbelen is wat ViVii doet, maar niet op een vervelende, saaie manier. Zet het album aan op de achtergrond terwijl je aan het werk bent, of luister er écht naar; in het donker met een koptelefoon op. Het maakt niet uit, er blijft hoe dan ook wat hangen en dat is knap. Soms steekt er een stuk tekst bovenuit, soms is het juist een melodie die het hoogste woord voert, waardoor het gehele album mooi in balans is.

Ondertussen dromen wij nog steeds verder, maar ViVii laat ons met ‘Wider Sun’ wel duidelijk weten dat het bijna tijd is om wakker te worden. Dat mogen we vervolgens rustig aan doen op de trage tonen van ‘Baby Be The Light’. Met het repetitieve riffje dat tegen het eind van het nummer ingezet wordt en de zich daarbij voegende lichte drums, werkt ViVii toe naar een duidelijk einde. Het album is klaar, de cirkel is rond en de droom is gedroomd. Doe jezelf een plezier en pak ook die dynamische 45 minuten zen!

1. One Day – 3:50

2. Summer Of 99 – 5:02

3. Disco All Night Long – 3:10