Velvet Volume – Ego’s Need

Velvet Volume – Ego’s Need
10 tracks
Release datum: 29 mei 2020

De Deense zussen Lachmi; Noa (gitaar/zang), Naomi (bas/zang) en Nataja (drums) vormen al jaren de band Velvet Volume. In 2017 brachten zij hun eerste album ‘Look, Look’ uit. Wij maakten kennis met het drietal op ESNS 2018 waar ze in Huize Maas een spetterend optreden gaven. Later dat jaar zagen wij ze opnieuw op Paaspop en tijdens de mei editie van London Calling in Paradiso.

We keken erg uit naar dit jaar, wanneer de meiden met een nieuw album op zak op Pinkpop zouden staan, maar ja…

Wij waren dan ook blij dat we wel alvast het nieuwe album ‘Ego’s Need’ konden beluisteren. Op vrijdag 29 mei wordt het album officieel uitgebracht. Eerder dit jaar verschenen op Spotify en YouTube al de single ‘Carry’ en openingstrack van het album ‘Lonely Rider’.

‘Lonely Rider’ is ook in een long version als bonustrack toegevoegd en start relaxed met een bass drum en koebel. Al gauw volgen de rauwe gitaarriffs van Noa en dan weet je dat je niet meer lekker achterover met een biertje in je luie stoel kan hangen. ‘Good Day’ is vervolgens een meer psychedelisch nummer, zonder echt mellow te worden. Hierbij zorgen de drumlicks van Nataja er zeker voor dat het niet saai wordt.

In ‘Carry’ neemt Naomi met de wat warmere stem de lead vocals voor haar rekening. Dat gecombineerd met de startende laidback baspartij doet je bijna vermoeden dat je met een ballad te maken te hebt, maar schijn bedriegt, al is het wel één van de rustiger nummers.

Met ‘Young In Love Again’ belanden we aanvankelijk in het underground circuit waarna het nummer langzaam lijkt te transformeren naar bijna een poppy refrein. Gelukkig worden we door de vette baslijnen en strakke drumpartij snel weer de donkerte in gezogen. Het nummer gaat wat dat betreft op en neer en onze voorkeur gaat bij Velvet Volume dan toch uit naar de straffe ritmepartijen. ‘Congratulations’ klinkt weer wat vrolijker al zorgt Noa met haar wat rauwe stem er wel voor dat je niet verzand raakt in een happy verjaardagsliedje.

In ‘Ego’s Need’ gaan niet alleen de BPM weer behoorlijk omhoog richting punkrock niveau, maar Noa brengt ook nog eens haar grote vocale bereik ten gehore, zonder dat het schreeuwerig wordt. En dan mogen we weer voorzichtig richting ruststand met ‘Blunt Knife’. Op momenten klinkt het bijna als een troostend wiegenliedje totdat de boel weer opleeft als Noa tegen het schreeuwen aanleunt. Als ‘Nice People Date Nice People’ begint, is de ruststand compleet. Het is een fijne mellow luistersong waar de drums in ontbreken en je enigszins weg kunt dromen.

Hierna is ‘Sunny LA’ een goede opvolger waarin het tempo langzaam wordt opgevoerd en eindigt in een psychedelisch uptempo nummer, met duidelijke punkrock invloeden, maar wel wat liever. Een mooie afsluiter van het album, tenzij je de extra lange versie van ‘Lonely Rider’ nog een keer wil horen – dan is het cirkeltje natuurlijk helemaal rond.

Het album is minder ruig dan Velvet Volume’s vorige plaat waarop bijna continu vol gas gegeven wordt. Op ‘Ego’s Need’ wordt het pedaal af en toe los gelaten, maar dit neemt niet weg dat het al met al toch een lekker album is.

1. Lonely Rider – 4:13

2. Good Day – 4:35

3. Carry – 3:27