Tom Odell – monsters

Tom Odell – monsters

16 tracks

Releasedatum: 9 juli 2021

De plottwist van Tom Odell

De inmiddels 30-jarige Tom Odell is niet meer weg te denken uit het huidige muzikale landschap. In 2012 debuteerde de Brit met de ep ‘Songs from Another Love’ waarmee hij direct de Critics’ Choice award van de Brit Awards in de wacht sleepte. Na drie volledige studio albums ligt deze maand nummer vier op de planken: ‘monsters’. Odell heeft besloten om de hoofdletters in de albumtitel en de specifieke nummers achterwege te laten. Dit spelen met de genormeerde grammaticaregels lijkt een trend te zijn; de singer-songwriter is zeker niet de enige die hier een bewuste keuze in maakt.

In 2018 en 2019 ging de jonge zanger door een dal. Hij worstelde met zijn mentale gezondheid en veel nummers die hij in die periode schreef voelden voor hem niet als album materiaal. Pas toen hij de donkere periode als inspiratie gebruikte en hetgeen hij mee worstelde in zijn muziek verwerkte, begon het album zich te vormen. Vanaf mei 2019 tot halverwege 2020, tussen de verschillende lockdowns door, schreef Odell over anxiety, kapitalisme, toxic masculinity, politiek en de lockdowns zelf. Het resultaat is een zestien nummers tellend album dat overheersend in mineur klinkt.

Opener ‘numb’ start met de woorden ‘I hold my hand over the flame, to see if I can feel some pain’ en de toon is gezet. Hoewel ‘over you yet’ en ‘noise’ vervolgens wel catchy klinken, zitten de nummers vol pijn, twijfels en teleurstelling en is het ook zonder bovenstaande introductie duidelijk dat Odell shit van zich af moest schrijven. ‘money’ is als een bezwerende mantra waarin de focus op het belang van geld om gelukkig te zijn/worden door de zanger op een cynische manier aangekaart wordt. Waarmee hij niet alleen de luisteraar, maar ook zichzelf lijkt te willen bereiken. De herhaling zoals aanwezig in dit nummer is ook op de rest van het album vaak terug te horen. De afgelopen jaren moest de zanger zichzelf herhaaldelijk toespreken om uit een paniekaanval te komen, deze methode lijkt in zijn muziek verweven te zitten. Het maakt de nummers krachtig, maar ook wat griezelig. Je voelt op momenten bijna de wanhoop vanuit zo’n moment, de wil om te ontsnappen terwijl je gevangen lijkt te zitten in gedachten en angsten.

‘monsters’ is geen leuk album om te luisteren. De periode waar de nummers uit voortkomen is dat ook niet dus dat is niet gek. De ontwikkeling die Tom Odell doorgemaakt heeft, is wel interessant. De inspiratie is anders geweest dus ook zijn muzikale aanpak vereiste een andere aanpak waardoor hij is gaan experimenteren. De lockdowns beperkten daarbij de inzet van meerdere muzikanten waardoor veel nummers richting een meer elektronisch geluid hangen waarvoor Odell instrumenten gebruikte die hij voor handen had op dat moment. Je zou het DIY-electronic pop kunnen noemen. Met ‘monsters’ lijkt de singer-songwriter een nieuw hoofdstuk te beginnen. Een plottwist in de carrière van de net aan dertiger waar zeker nog ruimte is voor de kenmerkende piano ballads, zoals ‘love you again’, maar waar de afgelopen jaren duidelijk een stempel hebben gedrukt op het vervolg.

1. numb
2. over you yet
3. noise