The Howl & The Hum – Human Contact

The Howl & The Hum – Human Contact
13 tracks
Release datum: 29 mei 2020

Vorige zomer deed The Howl & The Hum een rondje Nederland en begin dit jaar stond de vierkoppige band nog in Bitterzoet en Rotown. Nu komt er van toeren weinig terecht, maar eind mei ligt wel het debuutalbum van de Britten op de planken; een album dat met de titel ‘Human Contact’ onverwacht actueel is nu we overal ter wereld zo voorzichtig moeten zijn.

Het album opent met een ritme als een hartslag in ‘Love You Like A Gun’. Een ritme dat al snel wordt aangevuld met de licht slepende en lui klinkende stem van Sam Griffiths. Vervolgens blijven er elementen toegevoegd worden die rondom de drums wervelen. Echo’s, lichte stemvervorming, iets dat lijkt op een ritmische vingerknip, wat elektronische dingetjes. Op het moment dat je het allemaal door denkt te hebben, houdt het nummer er abrupt mee op. En daarmee zet The Howl & The Hum de eclectische toon van het album.

De band haalt dan ook inspiratie uit een veelzijdigheid aan artiesten; van de klassiekers als Bob Dylan en Leonard Cohen tot moderne muziek van Lizzo en Phoebe Bridgers.  En hoewel de bandleden zich er wel degelijk van bewust zijn dat ze uiteindelijk “gewoon” vier blanke jongens in een indie-band zijn, beperken ze zich niet door dit label. ‘Hall Of Fame’ herinnert ons aan oudere nummers van The Killers, met een vleugje extra melancholie door de duidelijk aanwezige synthesizer zoals we die van Hurts kennen.

Die melancholie is altijd aanwezig in de stem van Griffiths. In ‘Murmer’ blijven de overige bandleden op de achtergrond waar ze een trage mist creëren om teksten als “Listen to the murmer, I’ve been dead so long, all I know is how to haunt.” Hier en daar beginnen de nummers weer wat meer upbeat, maar ook ‘A Hotel Song’ is na enkele seconden meteen weer in mineur. En zo is ‘Human Contact’ een lekker album om naar te luisteren, maar springt er voor ons niet één nummer boven de anderen uit. De verschillende invloeden die de heren zelf benoemen, zijn wel te horen, maar The Howl & The Hum blijft voor ons toch ook gewoon een indie-band. Niets mis mee overigens, gewoon prima.

1. Love You Like A Gun–2:47

2. Human Contact–3:12

3. Hall Of Fame–2:45