The Districts – Great American Painting

The Districts – Great American Painting

9 tracks

Releasedatum: 11 maart 2022

In onze afspeellijst staat vandaag het vijfde full-length studio album van The Districs getiteld ‘Great American Painting’. Deze in 2009 opgerichte driekoppige band heeft naast dit album ook ‘I Want To Feel It All’ uitgebracht als eerste single, inclusief videoclip. De clip speelt zich af in de schemerige heuvels van Pennsylvania en geeft een dromerig beeld in het grote ongerepte natuur landschap dat Amerika rijk is. Het is dit symbool van idealisme met mysterie uit de natuur dat The Districts heeft geïnspireerd tot het schrijven van ‘Great American Painting’.

Het album is geschreven door Rob Grote (de zanger van de band) in de staat Washington op het hoogtepunt van de coronapandemie. “Terwijl wij daar waren, heb ik enige tijd gereden in de buurt van al deze gekke rivieren en het Gifford Pinchot National Forest, en ik was gebiologeerd door hoe die ongerepte landschappen echt een tijdloos idee geven van wat Amerika is,” zegt Grote. “Ik kwam net van deelname aan de protesten in Philly en kreeg traangas, het voelde zo vreemd om tussen die twee uitersten te gaan. In zekere zin vraagt ​​dit album: ‘Wat is de grote Amerikaanse schilderkunst? Is het politiegeweld, of is het dit prachtige landschap?’ En de waarheid is dat het dat allemaal is.”

Het album begint direct met een lekker uptempo nummer getiteld ‘Revival Psalm’. Dit roept een prettig gevoel op door de pakkende riffs. Zelfs bij de rustige nummers zoals ‘Long End’ en ‘Outlaw Love’ blijft de sfeer die The Districts neerzet als een huis staan. Van het nummer ‘Do It Over’ is net als voor ‘I Want To Feel It All’ een videoclip gemaakt. Iedereen maakt fouten en sommige fouten achtervolgen je langer dan andere. Dit nummer gaat dan ook over de fouten die Rob Grote gemaakt heeft toen hij jong volwassen was. De clip is opgenomen in de staat Washington in het nationaal park Mount Rainier. De albumtitel “een groot Amerikaanse schilderij” is zeker hier van toepassing en het is duidelijk te begrijpen hoe dit is ontstaan tijdens het schrijven van dit album.

De stem van Rob Grote gecombineerd met het lekkere gitaarwerk ligt heerlijk in het gehoor en schreeuwt dan ook naar meer nummers. Dit is gelijk het enige nadeel van ‘Great American Painting’, het album is na negen nummers alweer ten einde waardoor je na 38 minuten opnieuw op de play knop drukt om nog een keer te luisteren.

1. Revival Psalm
2, No Blood
3. Do It Over