Robby Valentine – Embrace The Unknown

Robby Valentine – Embrace the Unknown

10 tracks

Releasedatum: 21 oktober 2023

Het is alweer het 13e studio album van Robby Valentine, als je niet de cover albums (Queen en Beatles) en zijn diverse EP’s meetelt. Al met al een veelzijdige en afwisselende catalogus van dit Nederlandse multitalent. Net als zijn vorige albums is ook dit album op een paar kleine toevoegingen na geheel door hemzelf ingespeeld op alle instrumenten, gezongen, gemixt en geproduceerd in zijn eigen studio. Het album wordt ook weer geheel in eigen release uitgebracht.

Het resulteert in een album dat doet denken aan zijn oude album “The Magic Infinity” alleen dan in een nieuw jasje gezet. Stevige nummers worden afgewisseld met vrolijke popnummers. De bekende Valentine koortjes, die weer laten zien hoezeer hij beïnvloed is door de muziek van Queen, worden afgewisseld met sterke gitaarsolo’s. De toetsen zijn goed aanwezig en zijn sterke diepgaande teksten zijn weer als vanouds aanwezig. Deze keer resulteert dit in een veelzijdig album met een persoonlijk verhaal.

Het album start direct sterk met ‘Break the Chain’ dat al eerder uitgebracht was, maar nog niet eerder op CD stond. Het nummer is in een krachtig jasje gegoten en zorgt voor een stevig begin. Het tweede nummer daarentegen is veel meer in popstijl en had niet misstaan tijdens een songfestival. Het refrein is catchy en je zingt zo mee. Het leuke van een Valentine album blijft de afwisseling en halverwege worden we in een lekkere beat gezet met ‘Roll Up Your Sleeves’. Het klopt ook bij de titel uiteraard dat je weer lekker wordt wakker geschut.

Bij ‘Shadowland’ zijn ook de Beatles invloeden weer sterk te horen. De vele melodieën, ingezongen door Valentine, maken dit nummer tot een van de mooiste op het album. Het mooiste heeft hij echter tot het laatst bewaard. De titeltrack zit enorm goed in elkaar en gaat over zijn sterk gereduceerde zicht, dat slechts 2% bedraagt. Valentine laat hierin horen hoe hij daar altijd mee worstelt.

Alles bij elkaar opgeteld is het des te knapper wat hij heeft neergezet met dit album, dat dus wederom geheel door hemzelf gemaakt is. Hij heeft niet opgegeven ondanks zijn beperking en daar is dit album maar weer het bewijs van. Voor de liefhebbers, maar ook zeker voor geïnteresseerden is dit een van zijn beste albums. En mocht je nog niet genoeg ervan krijgen. Het album zal groots worden gevierd bij de release-party in De Boerderij in Zoetermeer op 21 oktober 2023. Kijk voor meer informatie en voor aanschaffen van het album op www.robbyvalentine.nl

1. Break the Chain

2. Don’t Give Up on a Miracle

3. Never Fall in Love