Passenger – Runaway

Passenger – Runaway

Releasedatum: 31 augustus 2018

Met het verschijnen van ‘Runaway’ heeft Mike Rosenberg, oftewel Passenger inmiddels 10 albums op zijn naam staan. Album nummer 5, ‘All the Little Lights’, betekende een doorbraak in Nederland waar Rosenberg in 2012 voor het eerst in de Melkweg stond, als voorprogramma van Ed Sheeran. Nog geen jaar later keerde Passenger met zijn eigen tournee terug om maar liefst drie shows te verzorgen waaronder een volledig uitverkochte avond in de Heineken Music Hall. Als je aan Passenger denkt, duiken de titels ‘Let Her Go’ en ‘The Wrong Direction’ direct op. Deze twee aanstekelijke nummers behoren duidelijk tot de toegankelijke en radiovriendelijke kant van de singer-songwriter terwijl latere albums meer introvert werk laten horen.

Voor ‘Runaway’ werd de Britse singer-songwriter naar eigen zeggen geïnspireerd door americana, goed te herkennen in het gebruik van onder andere een banjo en mandoline. Passenger werkte hiervoor samen met Benjamin Edgar en enkele andere muzikanten en ging voor nummers met grootse refreinen en impactvolle melodieën waarbij hij als achtergrond imposante landschappen in Amerika voor zich zag. Dit is in de video van single ‘Hell Or High Water’ al goed in beelden gevangen. Het nummer zelf bevat in de intro meteen twee keer de titelwoorden “hell or high water” in die typerende slepende, zuchtende stem van Rosenberg. En na de korte coupletten blijft het vaak terugkomen. Voor als je de titel zou vergeten tijdens het luisteren. De pingelende banjo is op de achtergrond te horen, er duiken wat strijkers op om het geheel nog wat dramatischer te maken en al met al past het inderdaad bij uitgestrekte verlaten wegen, zandvlakten en bergen.

‘Why Can’t I Change’ vervolgt de mineur start van het album. Een country melodie die doet denken aan werk van Mark Knopfler maakt dat we ons in een schommelstoel op een veranda wanen, met uitzicht over een schemerig natuurgebied. Ook ‘Heart To Love’ bevat deze sfeer en is ondanks de wat snellere melodie alsnog net zo melancholisch als de voorgaande twee nummers. En dit is wat in het volledige album naar voren blijft komen. Die imposante natuurgebieden die Rosenberg in gedachten had toen hij de nummers voor ‘Runaway’ schreef, zien wij ook voor ons bij het horen van teksten als “life is an ocean, love is an island and freedom’s a boat you can row”. Dit alles in ‘Let’s Go’ ondersteund door een melodie die niet zou misstaan bij een groot kampvuur met gezellig geroezemoes.

Ook ‘He Leaves You Cold’, ‘Ghost Town’ en titelsong ‘Runaway’ borduren voort op het thema. Het album is in die zin coherent en rond. Het gevaar dat hierin schuilt, is alleen dat het halverwege een beetje veel van hetzelfde wordt en je het volume liever wat zachter draait zodat het meer naar de achtergrond verdwijnt. Dit is wat wij inderdaad beginnen te voelen, zeker als de intro van ‘Runaway’ ons wat energiekers doet verwachten, maar ook dit toch weer slepend wordt. En tegen de tijd dat we vervolgens bij nummer 8 zijn aanbeland, is het voor ons wel genoeg. Dit nummer heet overigens ‘Eagle Bear Buffalo’ wat we stiekem ook wel een erg directe verwijzing naar de inspiratiebron vinden. Maar goed, het nummer blijkt over Yellowstone park te gaan, waar Passenger in zijn jonge jaren waarschijnlijk herhaaldelijk geweest is dus vooruit dan maar, een ode aan het grote Yellowstone.

De hoop op wat vrolijkheid hebben we al lang opgegeven. Het is dan ook niet verrassend dat de laatste twee nummers, ‘To Be Free’ en ‘Survivors’ de plaat in mineur afsluiten. Met pure pianoklanken in het eerste van de twee en weer dat herkenbare country/americana riedeltje in het laatste nummer is het na nog geen drie kwartier gedaan met ‘Runaway’. Een album dat tien nummers lang perfect in thema is en waarvan de samenhang tussen de verschillende songs zelfs voor de meest a-muzikale ziel duidelijk hoorbaar is. De Amerikaanse landschappen die als uitgangspunt zijn genomen, zien we voor ons, maar die lege weg waar we op rijden duurt iets te lang zonder dat er aan weerszijden iets gebeurd. Wat ons betreft zet Passenger zeker geen slecht album neer, maar het voelt als kijken naar een sepia foto – mooi om voornamelijk nostalgische redenen. En dit sluit dan ook weer goed aan bij de albumcover die een ouderwets, nog net niet sepia, beeld van Mike Rosenberg rennend door de lege natuur laat zien. Het verhaal is rond.

Hell Or High Water – 3:41

Why Can’t I Change – 3:11

Heart To Love – 3:18