Miya Folick – Roach

Miya Folick – ‘Roach’

Releasedatum 26 mei 2023

13 tracks

In maart dit jaar zagen wij Miya Folick als opwarmer voor Dermot Kennedy in een overvolle AFAS Live. Toen schreven we dat de Amerikaanse singer-songwriter overstemd werd door geroezemoes van het publiek: “zonde, want haar performance is de aandacht echt wel waard.” Des te fijner voor ons dat Folick’s tweede album eind deze week verschijnt en wij alvast in alle rust en stilte mochten luisteren.

‘Roach’ is de opvolger van debuutplaat ‘Premonitions’ uit 2018. Sindsdien is Miya’s leven een kleine wervelwind geweest. Een break-up, wisseling van label, stoppen met drugs en net als het nieuw album een beetje vorm begint te krijgen, overlijdt haar vader. ‘Roach’ voelt daardoor ook wel als wervelwind – in de zin van dat de nummers verschillende genres opzoeken; variëren van gezellige uptempo oorwurmen tot poëtische, integere liedjes. De wat dramatisch klinkende opener ‘Oh God’ klinkt in niets als ‘Get Out of My House’ en ‘Drugs or People’ brengt weer een totaal andere sfeer met zich mee. En dat is precies wat Folick beoogde: de golfbewegingen van het leven – haar leven – laten horen. De zoektocht naar wie ze nou eigenlijk is en wil zijn, met de bijbehorende ups en downs is geen rechtlijnig pad en zo is ‘Roach’ dat ook niet.

Pas als achtste nummer komt de titel naar voren. In ‘Cockroach’ zingt Folick als zijnde de kakkerlak dat ze niet gedood kan worden. Verplettert onder bitterheid, jaloezie en haat, maar niet gedood. Gek genoeg klinkt het nummer best aandoenlijk. Lang niet zo intens als je op basis van de tekst zou verwachten. En misschien is het juist daardoor een beetje unheimisch. Via het vrolijker klinkende ‘Cartoon Clouds’ belanden we weer in een dipje met ‘So Clear’. En zo is het luisteren naar het gehele album zo’n beetje verlopen; de ups en downs van het leven zijn duidelijk, Miya neemt je erin mee. Duidelijk haar belevingswereld, maar wel voor eenieder herkenbaar.

1. Oh God
2. Bad Thing
3. Get Out of My House