Magoria – Hollingsworth Mansion

Magoria - Hollingsworth Mansion

15 tracks

Releasedatum: 1 maart 2024

Magoria is het project van gitarist Mark Bogert. Onlangs is hij door het blad “Gitarist” uitgeroepen tot ‘Beste van de Benelux’ en zelfs tot ‘Gitarist van het jaar’. En niet onterecht zo blijkt op het alweer tweede album van zijn hand. Op ‘Hollingsworth Mansion’ hoeft Bogert het niet alleen te doen; hij wordt wederom door een sterke band ondersteund en ook de vocalisten zijn gekozen uit de grote talenten die Nederland rijk is.

Het verhaal is er dit keer een vanuit de fantasiewereld en vind plaats in een spookachtig huis. In deze mansion maakt de familie Hollingsworth (Mirjam van Doorn, Maria Catharina en Rodney Blaze) de nieuw ingetrokken familie Welbourne (Jan Willem Ketelaers en Nadine Pruim) het leven lastig. Ook zijn er rollen neergezet voor Inge Rijnja en Edward Reekers. Zonder te veel te verklappen – want per slot van rekening is dat ook een deel van de ontdekkingstocht door deze muziek heen – kunnen we stellen dat Mark Bogert een boeiend verhaal heeft neergezet, waarbij de verhaallijnen sterk worden vertolkt door de vocalisten. Dat alles wordt muzikaal weer ijzersterk ondersteunt door Remy Hansen (gitaar), Koen Stam en Cleem Determeijer (toetsen), Peter Vink (bas), Harmen Kieboom (drums) en uiteraard Mark Bogert zelf. Ook is het album gevuld met een bombastische intro en afsluiter die door Matthijs Kieboom voorzien zijn van orkestrale arrangementen.

Zodra het album sterk is geopend komt al snel het Magoria geluid naar boven: de stevige gitaren, snelle ritmesecties en natuurlijk het toetsenwerk met zowel synths als piano. Als de voor Magoria fans bekende stemmen (net als op het vorige album, JtR 1888, zijn ze een geliefd paar) Jan Willem en Nadine de eerste noten zingen is de rockopera direct los en worden de poorten naar de spookwereld wordt geopend.

De krachtige zang wordt afgewisseld met tedere stukken. Metal muziek wordt afgewisseld met ballads (zelfs midden in een nummer) en het is al snel duidelijk dat het album afwisselend is en blijft boeien. Met ‘Hollingsworth Mansion’ komt naar boven dat Mark Bogert de muziek in meerdere lagen heeft opgebouwd en het met een sterke afwisseling heeft neergezet. Hierdoor wordt het verhaal krachtig verteld.

Als ‘The Secret of This Village’ wordt onthuld klinkt er een spookachtig gefluister. Dit nummer is een van de hoogtepunten van het album, door de schitterende stemmen van Inge Rijnja en Edward Reekers die perfect samenklinken. Het nummer blijft goed hangen en met een tweede keer luisteren is het bijna niet mogelijk om niet de tekst al te kennen. Al had het nummer nog lang mogen duren, we gaan toch weer verder om het geheim te achterhalen en komen via de ‘Twilight World’ – nummer 8 – in een ruig gitaarnummer terecht. Rodney Blaze zijn stem blijft echt schitterend akelig en dat afgewisseld met Maria Catharina (die zowel bij het ruige als het zachte werk weer top klinkt) maakt dat er opnieuw een dijk van een nummer klinkt.

Zoals gezegd zit het album muzikaal erg sterk in elkaar en als dan ook de solo’s tijdens ‘I Can’t Restrain Her Anymore’ komen, met alle vocalisten erbij dan is het direct duidelijk dat Magoria aan de top staat van dit genre en daar wat ons betreft nog lang mag staan en zulke rock-, of is het nou metal-, opera’s mag maken. Het album gaat zijn live première beleven op 30 maart 2024 in Bibelot. Wij zullen hiervan verslag doen, dus hou de site in de gaten en misschien zien wij elkaar daar? Tenminste… als je durft in dit spookhuis…

1. Haunted House (Instrumentaal)

2. New Estate

3. Don't Open the Gate