Lucero – When You Found Me

Lucero – When You Found Me
Releasedatum 29 januari 2021

De Amerikaanse rockband Lucero brengt deze vrijdag alweer hun tiende studioalbum ‘When You Found Me’ uit en wij mochten alvast even luisteren hoe dat klinkt.

Net als de grote rivier die door Memphis stroomt, blijft de muziek van Lucero altijd vloeien. Lucero werd in de late jaren ’90 opgericht. De band vond haar sound in een combinatie van rock ‘n roll, klassieke punk, country-folk en zuidelijke soul. Hiermee hebben de Amerikanen een trend-bestendig genre gekozen. Het tiende studioalbum ‘When You Found Me’ nemen ze op in de Sam Phillips Recording Studio, in Memphis. Onder leiding van Grammy Award winnaar Matt Ross-Spang, leggen ze 10 nummers vast. Voor frontman en songwriter Ben Nichols was er in ieder geval één voorwaarde voor het schrijven van een nieuw album: er moest en zou een klassiek rockgeluid overheersen. “Ik wilde dat het klonk als muziek die ik op de radio hoorde toen ik opgroeide.” Aldus Nichols.

Die klassieke rocksound weet de band goed vast te leggen op ‘When You Found Me’. Het album bestaat uit tien nummers en kent een mooie balans tussen het nostalgische geluid waarin tonen en stemmingen verwijzen naar de vroegere rockmuziek. Tegelijkertijd weten de Amerikanen hun eigen sound te behouden waarmee ze door de jaren heen een flinke fanbase hebben opgebouwd.

De openingstrack ‘Have You Lost Your Way’ is een mooie binnenkomer met harde riffs en indrukwekkende stem van Nichols. Inspiratie voor het schrijven van het nummer haalde hij uit de verhaaltjes die hij voor het slapengaan aan zijn dochter voorlas.

Het daaropvolgende ‘Outrun The Moon’ is misschien wel het sterkste nummer van het album. Tekstueel valt het nieuwe nummer perfect in lijn met eerder werk van de band. Een uitnodigende mix tussen country, rock en indie. Een aanstekelijk refrein en het derde persoonsperspectief in het nummer illustreren hoe het leven van een jonge vrouw met een onzekere toekomst er uit ziet. De track werd recent als single uitgebracht en kreeg een officiële songtekstvideo.

Opvallend is de variatie in de nummers ondanks het herkenbare klassieke rockgeluid. Op ‘Coffin Nails’ komt de akoestische country terug. Dit nummer vertelt het verhaal van Nichols grootvader die te maken heeft met de dood van zijn eigen vader, een veteraan uit de Eerste Wereldoorlog. Nichols zingt: “I weigh my deeds on my father’s scales” waar hij het nummer een element van meerdere generaties meegeeft.

‘A City on Fire’ is een poging van Nichols om zijn commentaar te geven op de binnenlandse onrust in de VS deze zomer. Het nummer kenmerkt zich door een tijdloos karakter met explosieve drumpartij van drummer Berry.

Op ‘Good as Gone’ en ‘Back in Ohio’ laat de band zien hoe bedreven ze zijn in het produceren van southern rock. ‘Pull Me Close Don’t Let Go’ herken je weer aan de dreunende en hypnotiserende sound, geïnspireerd door woorden die zijn dochter tot Nichols sprak.

Het laatste nummer op het album ‘When You Found Me’ is evenals ‘All My Life’ een liefdesbrief aan Nichols vrouw en dochter. Deze afsluiter is een antwoord op de openingstrack, titelnummer ‘Have You Lost Your Way’. Een muzikale liefdesbrief met voornamelijk akoestische gitaar en piano maakt van het nummer een intieme afsluiter. Al met al een album vol muzikale verrassingen.

1. Have You Lost Your Way – 3:15

2. Outrun The Moon – 4:59

3. Coffin Nails – 3:03