Idiot Prayer: Nick Cave Alone at Alexandra Palace

22 tracks
Release datum:  20 november 2020

Als er iemand is die perfect kan vertalen wat er zich de afgelopen maanden in de wereld en in de mensen heeft afgespeeld, dan is het Nick Cave wel. Door de lockdowns, de isolatie en het moeten minimaliseren van je sociale contacten wordt je leven uitgekleed tot het broodnodige. Stripped down life. Naakte eenvoud.

Het is diezelfde naakte eenvoud die je speakers en je hart volledig vullen als je het nieuwe album van Nick Cave opzet: ‘Idiot Prayer: Nick Cave Alone at Alexandra Palace’. Nummers van Cave, oud en nieuw, gepeld tot het meest essentiële. Alleen de man zelf, achter zijn piano, live opgenomen in een amper uit lockdown ontwaakte ‘Alexandra Palace’. Door de subtiele geluidjes tussen de nummers door is het nog meer alsof hij bij jou in de kamer speelt. Dit album raakt en komt heel dichtbij. ‘Idiot Prayer’ is een prachtig mooi overzicht van Cave’s muzikale kunsten en het past perfect in deze tijd van bezinning.

Voor de lockdowns in verschillende landen tourde Nick Cave met “Conversations with…” waarbij hij in gesprek ging met zijn publiek. Tijdens deze avonden speelde hij zijn nummers vaak gedeconstrueerd, in simpele vorm. Doordat dit zo dichtbij de kern van zijn nummers kwam, kreeg hij het idee om hiervan een studio album te maken. Corona gooide roet in het eten, maar zorgde ook voor zelfreflectie en verstilling. Cave bedacht toen dat hij zijn nummers niet alleen stripped down wilde opnemen maar ook wilde filmen. En zo geschiedde dat hij in juni 2020 ‘Idiot Prayer’ kon opnemen, toen het Verenigd Koninkrijk langzaam uit de lockdown kwam. De opnames waren initieel bedacht als een eenmalig online evenement, maar gelukkig is het daar niet bij gebleven. De prachtige live registratie wordt wereldwijd in bioscopen vertoond (check je lokale bioscoop-boer) en is vanaf 20 november als album verkrijgbaar. Wij gaan niet wachten tot pakjesavond om dit pareltje uit te pakken en in onze collectie te verwelkomen.

1. Spinning Song
2. Idiot Prayer
3. Sad Waters