Himalayas – From Hell To Here

HIMALAYAS – From Hell To Here

12 tracks

Releasedatum: 12 mei 2023

HIMALAYS is opgericht in 2015, maar pas nu beleeft de band uit Wales met het album ‘From Hell to Here’ zijn debuut. Toch is het niet helemaal het eerste wat ze doen, omdat de muzikanten al een respectabel aantal liveshows en festivals achter de rug hebben. De single ‘Thank God I’m Not You’ uit 2017 is inmiddels al meer dan dertig miljoen keer afgespeeld op Spotify. Toch kwam de band nog niet eerder met een album. De reden is dat leadzanger en gitarist – Joe Williams – in 2019 in coma raakte na een liveshow, waar hij gelukkig volledig van hersteld is. Mede hierdoor is hij gemotiveerder dan ooit om het debuutalbum tot een succes te maken.

De muziek van de vierkoppige band, die naast Joe bestaat uit Mike Griffiths (leadgitaar en zang), Louis Heaps (bas) en James Goulbourn (drums) is het beste te beschrijven als een combinatie van songwriters Prince, Iggy Pop en Bowie vermengt met de rock van Queens of the Stone Age. Het is levendige rock die zich vanaf het eerste nummer – de titelsong ‘From Hell to Here’ – al laat gelden. Dat ze twee gitaristen hebben is niet te missen. Dit afgewisseld met krachtige drums en basloopjes zet een duidelijke lijn in die alle nummers op het hele album met elkaar verbindt.

Het album wisselt de stevige nummers af met een paar rustigere nummers waardoor het geen moment verveelt of als eentonig aanvoelt. Doordat de nummers qua duur allemaal rond de drie minuten zitten, is het sowieso geen moment hetzelfde. Bij de twee langere nummers – ‘The Mirror’ en ‘After Time’ – laat de band zien dat ze erg goed omgaan met tempowisselingen in de nummers en daarbij vallen de sterke teksten extra op. Dit gecombineerd met de typische gitaarklanken en de zangers die qua stem perfect bij elkaar passen maakt deze nummers voor ons de hoogtepunten van het album.

Joe Williams geeft aan dat het voor het eerst terugluisteren naar de plaat een vreugdevol moment was: “We hebben ervan gedroomd om ons eigen album te horen sinds we tieners waren. Het maakte het zo onwerkelijk en speciaal om er voor het eerst naar terug te luisteren. We hebben het altijd gehad over het maken van iets dat tijdloos aanvoelt, iets waar we de rest van ons leven trots op kunnen zijn. Als we niet hadden moeten wachten en de dingen niet waren veranderd en we ons niet daarop hadden hoeven aanpassen, denk ik niet dat we er zo blij mee zouden zijn als nu”.

The sky is the limit voor HIMALAYAS, aldus hunzelf, een band die geen gemakkelijke start heeft gekend, maar waar we zeker nog van zullen horen in de toekomst. Het eerste album smaakt naar meer.

1.  From Hell to Here

2. Darkest Before the Dawn