Empyre – Relentless

Empyre – Relentless

Releasedatum: 31 maart 2023

De Britse band Empyre laat met het album ‘Relentless’ duidelijk zien dat hoewel ze nog niet lang aan de weg timmeren, er wel rekening met hen moet worden gehouden in de categorie stevige rock. Vanaf de eerste tonen van het nieuwe album laat zanger Henrik Steenholdt zijn typisch raspende klank horen in de titeltrack ‘Relentless’. De gitaren van Did Coles en Steenholdt wisselen elkaar lekker af. De ritmesectie wordt verzorgd door Grant Hockley op basgitaar en drummer Elliot Bale. De toon is direct gezet voor een album dat blijft boeien met goed in elkaar gezette nummers.

Het nummer ‘Cry Wolf’ zit vol met het karakteristieke zware gitaargeluid en de krachtige stem van Henrik. Regelmatig stopt de muziek kort om meteen weer vol in het ritme verder te gaan. Het zweept de luisteraar op en laat duidelijk de progrock invloeden horen waar de band mee besmet is.  De eerste single van het album is nummer twee op de plaat, getiteld ‘Hit and Run’. Dit is meer commercieel met een jaren '80 tintje. Het geeft een mooie afwisseling en laat je al snel mee dromen met het nummer, dat volgens de zanger gaat over het terugkeren naar een plek die je ooit goed kende.

Dat de band ook akoestisch goed uit de voeten kan, blijkt uit ‘Forget Me’ dat na een paar minuten alsnog wordt bijgestaan door elektrische gitaren. Langzaam wordt het tempo opgebouwd en het eindigt dan ook in een stevig rocknummer. Dat de band in alle tempo’s en op alle manieren in hun genre uit de voeten kan, laten de muzikanten ook in dit nummer weer blijken. Hierna gaan de elektrische gitaren opnieuw lekker los en is er zeker in ‘Silent Screaming’ geen sprake van stilte. De beide gitaren klinken heerlijk in hun lange solo tijdens dit nummer en het is niet moeilijk voor te stellen hoe in menig concertzaal bij liefhebbers het dak eraf gaat.

Terwijl aan het eind van ‘Your Whole Life Slows’ - het kortste nummer op het album - de fade-out wordt toegepast komt het “we want more” gevoel naar boven. Het album duurt maar 48 minuten wat ons betreft had dit wel langer mogen zijn. Hoewel, aan de andere kant is het dan ook wel leuk om hun eerdere werk te draaien. Hoe dan ook is Empyre op album een aanrader, en ook om eens live te gaan zien zodra de kans voordoet.

1. Relentless
2. Waking Light
3. Parasites