DD Allen – EP Bad Love/Just A Little More

DD Allen – EP Bad Love / Just a Little More
2 tracks
Releasedatum: 19 juli 2019

Vorige maand maakten we kennis met DD Allen, een jonge Britse singer-songwriter die samen met zijn band het voorprogramma verzorgde van Vintage Trouble. Begonnen als solo artiest in 2014 en al gauw erkend voor zijn Dylan-esque teksten timmerde DD Allen rap aan de weg. Drie singles bracht hij uit, o.a. in samenwerking met producer Mike Spink (Jake Bugg, The 1975, The Gaslight Anthem).

Nog niet overtuigd van het feit dat hij zijn ultieme sound had gevonden, ging Allen in 2018 een samenwerking aan met producer Mark Tucker (Jethro Tull, PJ Harvey) waar we de rauwheid van ‘Exile on Mail Street’ in terughoren. In zijn eigen woorden: “I’m just a modern day soul-searcher dancing on the contemporary side of rock and roll, I think I’ve found my true sound. It’s raw, it’s honest, and it rocks.”

Dit kunnen we zeker beamen want wij zagen DD Allen op 12 juni 2019 in Groningen. Er dreunde die avond een stevige portie old-school rock ‘n roll uit de speakers van de Oosterpoort. DD Allen speelde in eerste instantie Neil-Young-achtige muziek uit de ‘Ragged Glory’ tijd; vlotte garagerock. Allens zang was eerst wat iel, maar zeker halverwege erg harmonieus en poppy. Een fijne combi van een wat Amerikaans (southern) klinkende band met een meer poppy, Beatles-achtige zang. Het was een afwisselende set, er kwam van alles voorbij, vleugjes van Springsteen, Stones, de nummers stonden als een huis. Het sluitstuk die avond, het lome ‘Show Me a Little Mercy’. Dit type song; lang, zinderend, rustig opbouwend en verlangend naar de climax op het eind, daar houden we van. Ze deden het zoals Lucinda Williams dat kan. En dat is heerlijk; je krijgt wat je hoopt, het onderste uit de kan, zonder fratsen.

En soms krijg je meer dan je hoopt, en mag je EP die vandaag op 19 juli uitkomt van tevoren alvast beluisteren. Dat deden we dan ook gretig en graag:

De EP Bad Love / Just a Little More van DD Allen

Het ramt je stereo uit als een hoopvolle frisse rock ‘n roll golf die over je heen slaat op een warme zomerdag. Het unieke stemgeluid van zanger DD Allen en de mooie ondersteunende background zang brengen samen een mooi geheel. Hammond orgeltje en mondharmonica, het aanstekelijke nummer ‘Bad Love’ rolt als een wanhopige road trip, op weg naar je lief, of misschien juist wel bij haar vandaan. Waar de weg ook heen gaat, hij gaat, hij rockt en hij rolt. Autoradio op standje hard en straks vast een ticket voor te hard rijden in de brievenbus. Soms doet liefde pijn.

Het tweede nummer ‘Just a Little More’ begint luchtiger, maar de trilling in DD’s stem is er niet minder intens om. Het is een mooi opgebouwd nummer met een catchy refrein. Waar we net nog on the road waren, zijn we nu overduidelijk op de plaats waar we willen zijn, met wie we willen zijn en daar, daar willen we meer van. Not just a little more, maar veel meer! Prachtige opbouw en een groots uitpakkend einde; DD Allen heeft hier een prachtig nummer te pakken, wat ons betreft een ultiem festival-nummer. Zonnetje, groot podium en dito publiek, handen in de lucht en omarm deze band. Lekker geluid, uniek stemgeluid, fijne teksten waar je je zo in weet te herkennen, we zien uit naar meer! Gelukkig komt er meer want na deze EP staan de plannen voor een debut album al op de plank. Kom maar door!

Benieuwd? Luister voor jezelf: https://open.spotify.com/artist/1T6HN6bgaMhGQspaCz1XdY?si=MzrPSLQkTSm1V-JxSWskUw