Chiron’s Return – Chiron’s Return

Chiron’s Return – Chiron’s Return

6 tracks EP

Releasedatum: 31 maart 2023

Voor ons ligt de debuut EP van Chiron’s Return met dezelfde titel. Het muzikale viertal zet hiermee de eerste stap in de wereld van melodieuze metal. Na het uiteenvallen van Company of Dreams begon gitarist Ronald Kuijt een project voor een conceptalbum met medewerking van diverse gastmuzikanten. Petra Jochems werd erbij gehaald voor de verhaallijn, zij schreef alle teksten voor de EP. Met Ruth Jochems (bas) en Michel Blanken (drums) kwam het ritme tot leven en met gitarist Ron Ouwehand is de line-up compleet gemaakt.

Zoals geschreven is Chiron’s Return een muzikale band die gebruikmaakt van gast vocalisten, zoals LadyLau, Mirte van der Ham, Deborah Ouwehand en André van Iterson, maar ook van Arthur Stok op de piano. Het eerste nummer bevat alleen het gesproken woord van Tim van Doorn en zet gelijk het sfeertje van deze EP neer. Tijdens het album wordt door toevoeging van het orkest door Ivo Visser een basis gezet voor de symfonische sfeer die de hele tijd in het album door leeft.

Dit is bijzonder omdat de nummers erg van elkaar verschillen en mede daardoor blijft het album van begin tot eind boeiend. Of het nu de lange variant van ‘Times of Trouble’ of de radio edit gaat, het nummer blijft lekker hangen en is schitterend opgebouwd. In dit nummer verzorgt Marcel Chaudron de drums. De samenwerking tussen de gitaren komt heel goed naar voren in de nummers, waarbij ook drums en bas zeker niet worden vergeten. Ook met het rustige intro van ‘Home’ toont de band veelzijdigheid door behalve krachtige muziek te laten horen ook ingetogen te zijn. Muzikaal zijn de nummers zeer verzorgd, wat nog extra versterkt wordt door goede teksten en fijne stemmen.

Nederland zit vol met talentvolle bands en mooie muziek die vaak geen podium krijgt. De EP van Chiron’s Return smaakt naar meer en wij zien dan ook uit naar live uitvoeringen van deze nummers. Naast deze EP is de band in de eerdergenoemde samenstelling bezig met een studioalbum dat rond de jaarwisseling uit zou moeten komen. Het conceptalbum gaat over een groep wetenschappers die tot een ontdekking komt in de lucht. Hier zullen de fans van het genre zeker naar uit kijken door de veelbelovende EP die vrijdag 31 maart (in eigen beheer) uitkomt. Meer informatie over Chiron’s Return vind je op de Facebookpagina van de band.

1. Discovery at 20.000ft

2. Nightmare

3. Times of Trouble