Buffalo Tom – Quiet and Peace

Buffalo Tom – Quiet and Peace

11 tracks

Releasedatum: 2 maart 2018

Eind jaren tachtig richtten drie Amerikaanse studenten een rockband op. Zanger/gitarist Bill Janovitz, bassist Chris Colbourn en drummer Tom Maginnis brachten vervolgens onder de naam Buffalo Tom hun eerste album uit in 1988. Vanaf dat moment volgen er op regelmatige basis nieuwe albums in het alternatieve rockgenre. Vorig jaar vierde Buffalo Tom een feestje ter ere van het 25-jarige jubileum van ‘Let Me Come Over’ uit 1992. Dit album betekende destijds de doorbraak van de band die hierdoor naast grote namen als Pearl Jam en Lou Reed op Pinkpop stond.

Na een pauze van 6 jaar ligt sinds begin maart het album ‘Quiet and Peace’ op de planken. Een album dat dat specifieke herkenbare geluid van Buffalo Tom bevat, maar waar een vernieuwend dekentje overheen gelegd is. Zo is de stem van bassist Colbourn te horen in verschillende nummers en maakt de band gebruik van verscheidene vrouwelijke achtergrondzangeressen waaronder Bill Janovitz’ dochter Lucy. Zij is goed te horen in de vertolking van Simon and Garfunkels ‘The Only Living Boy in New York’. Een ander onderdeel van het nieuwe dekentje bestaat uit keyboard(s) die toegevoegd zijn aan het rauwe gitaargeluid dat de band zo kenmerkt.

Wij vinden ‘Quiet and Peace’ een perfect album voor tijdens een roadtrip. Zonnetje op het dak, autoramen open en dan lekker meezingen met bijvoorbeeld ‘All Be Gone’ of ‘Lonely Fast and Deep’. Nummers die lekker zomers en uptempo klinken, maar dan wel met een herfstige ondertoon. Waarna je jezelf even helemaal kunt onderdompelen in bijna country-achtige melancholie met ‘Roman cars’ of nog wat donkerder met ‘Least That We Can Do’.

Luister vooral het nieuwe album en wissel het eens af met wat ouder werk van Buffalo Tom. Zo hoor je duidelijk dat de band op ‘Quiet and Peace’ fantastisch op elkaar ingespeeld is en zonder hun eigen sound te verliezen vernieuwend kunnen, en durven te zijn.

1. All Be Gone – 3:28
  2. Overtime – 2:28
  3. Roman Cars – 3:16