Brian Fallon – Night Divine

Brian Fallon – Night Divine

Releasedatum: 5 november 2021

De Amerikaanse singer/songwriter Brian Fallon is sinds maart 2016 druk bezig met zijn solo carrière, daarnaast is hij bekend van ‘The Gaslight Anthem’ waar hij zowel de zang als het gitaarwerk voor zijn rekening neemt. Op 5 november aanstaande komt alweer zijn 4e solo album uit, met de titel ‘Night Divine’ Op het album zijn versies van een tiental Amerikaanse kerstklassiekers te horen. Voor dit solo album is Fallon voor het eerst zowel de uitvoerende artiest alsook de producer, iets wat perfect paste in het afgelopen Corona jaar.

De inspiratie voor juist dit album heeft Brian gehaald uit het feit dat dit de eerste muziek was die hij ooit hoorde en geleerd heeft. Het idee voor ‘Night Divine’ bestond al langere tijd. Ook toen hij bezig was met rock ‘n’ roll (wat hij veelal speelt) hing dit altijd al op de achtergrond  geeft de zanger aan. De opener, ‘The Virgin Mary Had One Son’ hoorde Fallon voor het eerst in een uitvoering van Joan Baez en Odetta. Dat inspireerde hem voor zijn eigen versie met akoestische gitaar en zijn eigen manier van zingen. Het nummer is direct een sterke opener van het album.

Het vervolg van ‘Night Divine’ biedt een duidelijke gevoel van een ingetogen kerstsfeer. Niet de vrolijke kerst met allemaal belletjes en gezellige koortjes, maar Brian zijn zuivere, soms fluisterende stem en zorgvuldig uitgekozen instrumenten. Bij een aantal nummers zoals ‘O Holy Night’, ‘Angels We Have Heard On High’ en ‘Silent Night’ resulteert dit in een heel eigen geslaagde versie die heel anders is als de uitvoeringen die we zo langzamerhand allemaal kennen. Nog een klein feitje is dat de vrouw die vaak in de nummers te horen is, niemand minder als Fallon’s moeder is, wat het album nog een extra tintje geeft.

Verwacht op ‘Night Divine’ geen vrolijke kerstgeluiden, maar juist een ingetogen en vooral een (h)eerlijk album van een singer/songwriter met een mooie zuivere stem en je wordt niet teleurgesteld.

Mocht je daarna nog meer willen horen: volgend jaar op 18 mei staat Brian Fallon and The Howling Weather op het programma in TivoliVredenburg, Utrecht.

1. Virgin Marie Had One Son