BODEGA – Broken Equipment

BODEGA – Broken Equipment

12 tracks

Release datum: 11 maart 2022

BODEGA, voorheen BODEGA BAY, brengt deze week een tweede studioalbum uit. ‘Broken Equipment’ is de langverwachte opvolger van ‘Endless Scroll’ en EP ‘Shiny New Model’ uit 2018 en 2019. De coronapandemie dwong de muzikanten om een pauze in te lassen en in die tijd hergroepeerden Ben Hozie (zang/gitaar) en Nikki Belfiglio (zang) zich met Tai Lee (drums), Adam See (basgitaar) en Dan Ryan (leadgitaar). Een avond filosoferen en debatteren met vrienden leidde tot het nieuwe album waarop de band naar eigen zeggen existentiële dilemma’s bespreekt, maar wel met humor.

Met ‘Thrown’ is het tempo direct bepaald. Duidelijk gearticuleerde, bijna gescandeerde woorden vliegen je om de oren. Af en toe tweestemmig als Belfiglio als een soort echo enkele woorden uitlicht. Alsof in je rechteroor gezongen wordt, en links af en toe iemand opduikt. Via het aanstekelijke riedeltje uit ‘Doers’ met de persiflage “bitter, harder, fatter, stressed out” (Je weet wel – zoals die Daft Punk klassieker) komen we na ‘Territorial’ bij ‘NYC (Disambiguation) uit, over de stad “founded by corporation”. Nog altijd lekker uptempo - met laten we het een modern punkrifje noemen - is ‘Statuette On The Console’. Belfiglio’s zang doet ons denken aan punkbands uit de 90’s waar de snelle, doordouwende muziek net als hier bij BODEGA vaak vergezeld werd door een vrij hoge vrouwenstem. Denk aan Courtney Love in Hole, maar dan meer gepolijst. In ieder geval een gaaf contrast dat ook nu nog altijd werkt.

Halverwege het album is ‘C.I.R.P.’ een beetje hiphoppig om met ‘Pillar On The Bridge Of You’ en ‘How Can I Help Ya’ weer in de indiepunk terecht te komen. In elk nummer veel herhaling, in de melodie, maar ook in de teksten. Wij vinden dit juist wel leuk, maar begrijpen het ook als de luisteraar er na tien nummers een beetje klaar mee is als ‘All Past Lovers’ weer zo vertrouwd, herkenbaar klinkt. ‘Seneca The Stoic’ heeft dan uiteindelijk net wat meer rust in zich, waarna afsluiter ‘After Jane’ al helemaal zen voelt. Akoestisch, bijna vijf minuten en daarmee naast het meest rustige ook het langste nummer van het album. Een beetje een vreemd einde van de verder zo energieke plaat.

Is ‘Broken Equipment’ lekker om te luisteren? Zeker. Over het algemeen klinkt het allemaal wel leuk en vertrouwd, overal zit iets vertrouwds in. Maar op zich is dat niet per sé vervelend. Wel als je hoopte op spanning en sensatie, want dat is er wat ons betreft maar af en toe, in ‘Doers’ en ‘C.I.R.P.’ bijvoorbeeld. Maar we hebben ons goed vermaakt met de 12 nummers van BODEGA. De plaat zal zeker nog eens gedraaid worden.

1, Thrown
2. Doers
3. Territorial Call Of The Female