Blood Red Shoes – GHOSTS ON TAPE

Blood Red Shoes – GHOSTS ON TAPE

13 tracks

Release datum: 14 januari 2022

[For English click here]

Met album nummer zes, ‘GHOSTS ON TAPE’ doet Blood Red Shoes mee met de huidige trend om songtitels in hoofdletters te schrijven. De titels op het album schreeuwen je daardoor tegemoet met uitzondering van drie nummers in kleine letters, tussen haakjes. Dit maakt nieuwsgierig, en fascineert nog voordat we op ‘play’ gedrukt hebben.

Steven Ansell en Laura-Mary Carter brachten hun debuutalbum veertien jaar geleden uit, waarna bijna elke twee jaar een opvolger verscheen. Na een wat langere radiostilte slaat de band in 2019 een andere weg in. Iets minder “dansbare punk”, meer elektronische invloeden. Meer van de duisternis die toch ook in ouder werk al te horen was, maar die nu pas echt aan het oppervlak komt. ‘Get Tragic’ markeert het begin van deze route en nu, drie jaar later, lijkt er een duidelijk station bereikt. Een station geïnspireerd door true crime en moordverhalen. En die inspiratie is te horen: ‘GHOSTS ON TAPE’ trekt je een schemerige wereld in, waarin een luguber sfeertje hangt. Mist en koude rillingen, de dreiging van onaangename verrassingen. De bandnaam Blood Red Shoes krijgt in deze schemerwereld een heel andere lading.

‘COMPLY’ opent instrumentaal. Het klinkt slepend en zet je op scherp; je voelt dat er iets niet helemaal klopt, dat er iets te gebeuren staat. Na een ruime minuut, net als je je afvraagt of het hele nummer zonder tekst blijft, doorbreekt de vervormde stem van Ansell de muziek. Hij klinkt licht gekweld, steeds intenser totdat hij met stemverheffing je hoofd binnendringt. De toon is gezet. Na de duidelijke serial killer en stalker vibes in ‘MORBID FASCINATION’ en ‘MURDER ME’ blijkt ‘(i’ve been watching you)’ een kort intermezzo van 36 seconden met gekraak en ruis dat doorloopt in de intro van ‘GIVE UP’. De gescandeerde teksten doen denken aan ‘Light It Up’ uit 2010, met als verschil dat de muziek nu net zo luid en donker is als de zang i.p.v. een contrast te bieden door relatief vrolijk te klinken.

In ‘SUCKER’ en ‘BEGGING’ is het Carter die je met trage, soms akelige, bijna ijle stem door een nachtmerrie trekt. Repetitieve gitaarriffs vormen, tegen het valse aan, de basis van ‘BEGGING’ dat overgaat in weer een creepy intermezzo. ‘(you claim to understand)’ is 36 seconden ijle geluiden, vervormde, vage stemmen die je kippenvel geven. Vervolgens horen we woede en vastberadenheid in ‘I AM NOT YOU’ en ‘DIG A HOLE’ met veel ruis op de achtergrond. Na dit alles lijken de eerste paar tonen van ‘I LOSE WHATEVER I OWN’ in eerste instantie vreemd rustig, maar ook hier wordt al snel opgebouwd naar een gejaagd, raggend geluid onder tekst die focust op het gevoel een outsider te zijn, nergens bij te kunnen horen. Eindigend in ruis, die verder zoemt in het laatste intermezzo ‘(what have you been waiting for?)’ en verdwijnt in het kloppende geluid van ‘FOUR TWO SEVEN’.

Met dit laatste, beklemmende nummer over vasthouden aan een verbroken relatie komt het album net zo onheilspellend ten einde als dat het begon. Een abrupt, duidelijk einde, maar wel met het gevoel dat er meer zou kunnen komen. De inspiratie die Blood Red Shoes uit true crime haalde is wat ons betreft duidelijk te horen, zonder dat dit cliché wordt. De band vertelt met ‘GHOSTS ON TAPE’ een verhaal dat met het laatste nummer afgesloten lijkt. Maar net als in het true crime genre voelt het toch nog wat ongemakkelijk. Is het echt het einde? Is de zaak opgelost? Of komt er toch nog iets naars boven water…

—-

Wat helaas wel een duidelijk einde heeft, is de tour die deze maand van start zou gaan ter promotie van ‘GHOSTS ON TAPE’. Carter en Ansell hebben moeten besluiten deze te annuleren in verband met de nog altijd geldende Corona maatregelen in Europa. Hierdoor komen de shows in Nederland begin februari ook te vervallen.

Doe jezelf, en de band, een plezier en koop een ticket voor de online album launch die donderdag 13 januari om 20:00u (NL tijd) plaatsvindt om zo toch nog “live” te genieten van de nieuwe nummers. We hopen dat Blood Red Shoes ondanks het annuleren van de tour met ‘GHOSTS ON TAPE’ nu eindelijk de internationale waardering en erkenning krijgt die de band verdient.

1. COMPLY
2. MORBID FASCINATION
3. MURDER ME