Blood Red Shoes – Get Tragic

Blood Red Shoes – Get Tragic
11 tracks
Releasedatum: 25 januari 2019

Het Britse duo Laura-Mary Carter – zeg maar Laura – en Steven Ansell hebben vanaf 2008 netjes elke twee jaar een nieuw studio-album uitgebracht. Maar na het self-titled album ‘Blood Red Shoes’ uit 2014 bleef het stil en de deadline in 2016 werd gepasseerd.  De reden? Naar de woorden van Ansell hadden de twee een hekel aan elkaar na jaren van eindeloze uren samen in de tour-bus, samen op het podium en samen in de studio. Een break-up leek dichtbij, maar na een lange time-out besloten Laura en Steven elkaar weer op te zoeken en de sterke band die ze ooit hadden weer op te bouwen. Het resultaat: ‘Get Tragic’ dat eind deze maand verschijnt.

Heuglijk nieuws toch? Vanwaar dan die tragische titel?

Na de periode waarin het duo afstand van elkaar nam leek de hernieuwde band inderdaad het einde van een tragische periode van zelfreflectie en afleiding los van elkaar. Tijdens de schrijfsessies en opnames ging er vervolgens nog van alles mis. Na eerst weggejaagd te worden uit het dorpje in Wales waar ze zich terugtrokken om te schrijven, brak Laura haar arm in een motorongeluk om vervolgens ook nog haar relatie stuk te zien gaan. Steven noemt de hele situatie een ontzettend cliché waarna ‘Get Tragic’ ineens meer dan logisch klinkt. Maar na de op z’n zachtst gezegd roerige tijden van Blood Red Shoes klinkt het album alles behalve ‘tragic’. De gebroken arm van Laura dwong de gitariste om haar instrument opzij te schuiven en zich meer te focussen op haar stem. Keyboard spelen lukt overigens wel prima met een arm in het gips waardoor dit een verrassend element is geworden in de nieuwe nummers.

‘Get Tragic’ begint met mysterieus, licht dreigende tonen in ‘Eye To Eye’ waarna de slepende wat vervormde stem van Laura Carter door de speakers klinkt. In eerste instantie roept het nummer herinneringen op aan het geluid van Garbage, maar in de meerstemmige zang is vervolgens het typische Blood Red Shoes te horen. Iets dat ook in de eerst uitgebrachte single ‘Mexican Dress’ goed naar voren komt. Strakke, snelle drumritmes met ruisende gitaarriffs. De overstap naar ‘Bangsar’ is hierna behoorlijk wennen. De zangpartij is voor Ansell weggelegd, en ook zijn stem wordt vervormd tot een diep robot-achtig geheel met een stevige elektronische dreun eronder. De eerste woorden “such a relieve to be back home again” lijken te verwijzen naar het jaar dat de drummer achter de rug heeft: van bar naar bar, altijd blijven feestje om vervolgens thuis te komen bij de hereniging van de band. Het refrein doet in de verte denken aan de beats van Soulwax, met dan toch die meerstemmige zang weer.

Ook in ‘Nearer’ en ‘Beverly’ heeft het duo flink in het nieuwe, elektronische sausje gedipt. Waarbij we in de laatstgenoemde song ondanks dat het wat trager is ook heel duidelijk het karakteristieke uit ‘Getting Boring By The Sea’ (2007) naar voren horen komen. In ‘Find My Own Remorse’ waagt Ansell zich aan een slepende, trage manier van zingen waarbij hij richting refrein steeds hoger gaat. Hoewel ook dit vernieuwend is voor de band, gaat dit nummer toch een beetje richting dertien in een dozijn wat ons betreft. Doe ons dan toch maar dat sausje waaronder wel het voor ons vertrouwde Blood Red Shoes te horen is. Zoals bij het extreem abrupt eindigende ‘Howl’ waarna een kort intermezzo ons naar ‘Anxiety’ voert. Een lekker up-tempo nummer dat bijna net zo abrupt voorbij is als ‘Howl’. Ruimte om bij te komen is er niet, want ‘Vertigo’ wordt net zo heavy ingezet met hypnotiserende geluiden en dreunende drums. Afwisselend diepe en hoge zang en veel herhaling die overgaat in de afsluiter van het album: ‘Elijah’. “I heard you fucked up again” zijn de eerste woorden die Carter een beetje zwoel en verleidelijk op ons afvuurt. Woorden die absoluut niet van toepassing zijn op de nieuwe plaat van Blood Red Shoes. Want wat een heerlijk en intens album is ‘Get Tragic’ geworden.

Het is voor bands altijd lastig om te vernieuwen en origineel te blijven, zonder daarmee zichzelf en het eigen geluid te verliezen. Carter en Ansell hebben dit prima voor elkaar gekregen. Het vertrouwde van de band, maar dan met een nieuw, glanzend jasje aan – Blood Red Shoes 2.0. Wij laten ‘Get Tragic’ nog een keertje draaien. Misschien zelfs op repeat. We zijn blij dat Laura en Steven elkaar weer gevonden hebben en kijken dan ook uit naar de aankomende shows in Nederland.

Eye To Eye – 3:41

Mexican Dress – 4:00

Bangsar – 2:33