Blaudzun – Lonely City Exit Wounds

Blaudzun – Lonely City Exit Wounds

12 tracks

Releasedatum: 21 januari 2022

Zanger/songwriter Blaudzun presenteert alweer zijn achtste album. Al een ruim decennium drukt hij zijn stempel op de Nederlandse popmuziek en treedt hij op met zijn zeskoppige band op menig festival en op diverse poppodia door heel Europa. Dit doet de zanger zeer succesvol, zo blijkt uit de diverse awards waaronder een Edison voor ‘Beste Mannelijke Artiest’, een 3FM award voor ‘Beste Alternatieve’ en uiteraard niet te vergeten twee gouden platen.

Het album ‘Lonely City Exit Wounds’ is veelzijdig met zijn sterke teksten en afwisselend van tempo. Zoals Blaudzun zelf omschrijft: “De songs op dit album hebben soms de schijn van opgewektheid maar zijn in de kern angstaanjagend. Pas nadat je dat ondergaat en meemaakt, is er een kans dat je hun ware aard ontdekt en wellicht troost vindt. Dat hoop ik tenminste.” Vanaf het eerste nummer ‘LONELY CITY EXIT WOUNDS’ is het gelijk duidelijk wat Blaudzun hiermee bedoelt. Dit nummer zou dan ook niet misstaan als soundtrack van een spannende film. Het nummer ‘CLOSER’ is misschien wel een van zijn, of wellicht de, mooiste popsong(s) uit zijn repertoire. Het nummer blijft lekker hangen en smaakt naar meer, wat goed uitkomt, want er staan veel sterke nummers op dit nieuwe album.

Behalve up-tempo popsongs is er op het album ook ruimte voor een rustig nummer zoals ‘SAVE ME’ dat je al snel mee sleept in een dromerig gevoel en met gemak ook in een film zou passen of wat je zou luisteren tijdens een autorit richting de ondergaande zon. Hierdoor blijft het album afwisseling bieden die het spannend maakt. Je weet nooit precies wat voor soort nummer het huidige nummer gaat opvolgen, hierdoor blijf je geboeid naar Blaudzun luisteren.

Of het nou popsongs zijn of gevoelige nummers als ‘DONTFUCKITUP’, Blaudzun bewijst met dit album dat zijn teksten in combinatie met de muziek het tot 12 puntgave songs compleet heeft gemaakt. Een album dat je vaker wilt luisteren zowel in deze versie als straks live zodra het touren weer begint (mits de maatregelen het toestaan).

Blaudzun treedt vanaf eind januari weer op in Nederland, België en Duitsland met een clubtour in onder andere Tilburg, Amsterdam, Groningen, Nijmegen en vele andere steden. Kijk voor de exacte data op zijn website (www.blaudzun.com).

1. LONELY CITY EXIT WOUNDS
2. CLOSER
3. JETTISON