Axel Flóvent – You Stay by the Sea

Axel Flóvent – You Stay by the Sea
12 tracks
Releasedatum 15 januari 2021

Met zijn melancholische en akoestische songs wist hij zichzelf al op jonge leeftijd in de kijker te spelen. De IJslandse Axel Flóvent scoorde in 2016 een hit met de single ‘Forest Fires’, welke 34 miljoen keer werd afgespeeld op Spotify. Na zijn EP ‘Youthful Hearts’, brengt hij 15 januari zijn nieuwe album ‘You Stay by the Sea’ uit.

Kou, ruimte, uitgestrekte natuur. De roots van Axel Flóvent. De muzikant wordt geboren en groeit op in het kleine noordelijke vissersdorpje Húsavík, IJsland. Het is daar waar zijn succesvolle EP ‘Forest Fires’ tot stand komt. Flóvent laat zich inspireren door verschillende invloeden, van Bon Iver tot Bombay Bicycle Club, maar weet zonder moeite zijn eigen sound te ontwikkelen.

Na de succesvolle periode waarin ‘Forest Fires’ 34 miljoen streams op Spotify haalt, is het tijd voor de volgende stap in zijn carrière. Een groot Nederlands label toont interesse en Flóvent tekent. De plek waar hij zijn hele leven woont en de inspiratie voor zijn EP heeft opgehaald, wordt ingeruild voor een appartement in Amsterdam. Wat het Mecca van de muziekindustrie had moeten zijn, voelt voor de artiest als totale isolatie. Veel buiten zijn appartement komt hij in die tijd niet.

Na deze ervaring voelt Axel dat het anders moet. Amsterdam wordt ingeruild voor Brighton. Het plekje aan de Engelse kust komt dichterbij zijn roots, waar de elementen van de natuur weer tot hem spreken en aanzetten tot het maken van nieuwe muziek. Het resulteert in een nieuwe EP ‘Youthful Hearts’ maar het laat Axel vooral beseffen dat hij terug moet. Terug naar Ijsland om zich daar te settelen. Niet in het kleine vissersdorpje waar het ooit begon, maar in Reykjavik. De hoofdstad van het land.

Eenmaal terug in zijn thuisland is het moment daar om een full-length album te schrijven, ‘You Stay by the Sea’. Vrij toepasselijk want de zee speelt een constante rol in Axel zijn leven en muziek. Niet voor niets bevindt de studio zich vlakbij de oceaan. Waar in de eerdere EP’s vooral akoestische gitaar de boventoon voert, is op ‘You Stay by the Sea’ meer ruimte voor andere instrumenten, met veel elektronische klanken en hier en daar wat blazers of strijkers. Toch lijkt Flóvents stem het belangrijkste instrument.

Op het weemoedige ‘Blood’ en titelsong ‘Stay by the Sea’ na, waarin de blazers een erg prettig geluid geven en een belangrijk onderdeel van het nummer zijn, vind je helaas weinig muzikale hoogtepunten op het album. Spannend wordt het niet, maar de fragiele en altijd oprechte stem en lyrics maken Axel Flóvent wel uniek. Te prijzen is de opbouw van het album, waarin nummers als ‘December Traffic’, door het up-tempo karakter met drumkick, meer kracht geven aan het geheel.

Onder leiding van producer Ian Grimble, ook producer van onder andere Bears Den, weet Flóvent wel meer muzikale diversiteit dan op zijn eerdere EP’s vast te leggen, of zoals hij zelf zegt; “The ultimate goal was to bind together my old way of writing songs with what I’ve learned and made it sound like one collective.” In de openingstrack ‘Tonight’ maakt Flóvent gelijk duidelijk hoe groot de invloed van de natuur is op zijn nummers. Zowel muzikaal als tekstueel. De passage in de openingstrack luidt dan ook;

‘And you stay by the sea
It keeps you calm and quiet
‘Cause there’s no other way
Your heart still wants this fire.’

De grootste kracht van Axel Flóvent is het vermogen de luisteraar het gevoel te geven zich ook even in zijn omgeving te bevinden. Doe je ogen maar eens dicht tijdens het luisteren, zonder enige moeite waan je jezelf in een ijzige ongerepte omgeving. De ene keer langs een woeste oceaan en het andere moment in een dicht bos vol sneeuw, afhankelijk van het nummer. Een cadeautje in een tijd waarin andere landen bezoeken bijna onmogelijk is. Vergeet de drang om op vakantie te gaan, Axel Flóvent neemt je moeiteloos mee op reis met zijn moody songs.

1. Tonight – 03:54

2. Driving Hours – 03:47

3. Tourist – 03:46