Jaaroverzicht 2020

Dat het een bijzonder jaar was behoeft geen uitleg. Tot medio maart was er niets aan de hand en hebben we volop shows kunnen coveren. Op 12 maart werd bekend dat alle concerten en evenementen met meer dan 100 personen verboden werden. Erg onzeker was het toen of het festivalseizoen door kon gaan. Op 12 april werd duidelijk dat ook daar een streep door kon worden gezet.

Maandenlang is er door zalen en organisatoren gekeken naar wat er mogelijk was binnen – het woord van 2020 – de anderhalvemetersamenleving.

In juni werd de creativiteit beloond en waren concerten met beperkte bezoekersaantallen weer mogelijk. Dat hierbij voorkeur werd gegeven aan betalende bezoekers i.p.v. pers maakte het toch erg lastig om verslag te doen. Het eerste concert dat we konden coveren was de Rooftop Show van Inge van Calkar op het dak van het Forum Groningen.

Vervolgens werd het in juli voor de zalen, vanwege de dalende cijfers en versoepelingen van de regels, mogelijk om langzaamaan meer publiek toe te laten, zolang er maar anderhalve meter afstand werd gehouden. Om een groter publiek te kunnen bereiken gaven artiesten twee, soms zelfs drie shows per venue per dag. Jett Rebel trapte in Paradiso af met zijn ‘Face To Face Tour’. We moeten zeggen dat een net geen halfvol Paradiso erg wennen was.

Hetzelfde gold voor de ‘Larger Than Live’ concertreeks in de Ziggo Dome, met Nielson, Frenna DeLuxe, Rolf Sanchez, De Jeugd van Tegenwoordig, Typhoon en Maan, Aanvankelijk zouden deze shows alleen via stream te volgen zijn, maar de nieuwe regels maakte het mogelijk dat er ook live publiek was. Maximaal 2500 bezoekers mochten toegelaten worden. Het was erg wennen om verslag te doen in een zaal die normaal gesproken 17.000 bezoekers kan herbergen, opeens gevuld te zien met maximaal 2500 zittende personen. Maar goed, het waren toffe shows waar qua productie behoorlijk was uitgepakt, dus het publiek werd elke keer getrakteerd op een geweldige lichtshow.

Ook waren we dit jaar getuige van de terugkeer op het podium van twee oude bekenden. In februari stond Dotan in o.a. Effenaar weer op de planken en Dinand Woesthof, de frontman/zanger van de in 2014 gestopte band Kane, gaf een aantal fijne shows in het Amsterdamse Bostheater.

Onze website heeft dit jaar een nieuwe rubriek gekregen, namelijk de ‘Nieuwe releases’. Elke week maken wij een selectie uit alle nieuw uitgekomen muziek van bekende en minder bekende nationale en internationale artiesten. Zo blijven we met z’n allen up to date, ook nu er live weinig te beleven valt voor fotografen en recensenten en vullen we onze wishlist voor wanneer de concertzalen weer gevuld mogen worden!

Zo goed en zo kwaad als het kon hebben we toch nog wat concerten kunnen coveren, al was het maar een fractie van waar wij in 2019 verslag van hebben gedaan. Hieronder een fotoserie van wat onze fotografen hebben vastgelegd.

Dat we nog lang niet van alle onzekerheden af zijn is een feit en of we volgend jaar zomer weer volop de festivalweides kunnen betreden valt te betwijfelen.

Wij hopen dat de coronacijfers snel dalen en dat het mogelijk wordt om met sneltest en of bewijs van vaccinatie weer snel de zalen in te kunnen.

Catching Music wenst je in ieder geval een muzikaal en vooral gezond 2021!