In the Spotlight – Yori Swart

De uit Bergen afkomstige singer-songwriter Yori Swart staat bekend om haar warme stem en bijzondere manier van gitaarspelen. Haar melodieën, zeldzame fingerpicking-stijl en haar teksten onderscheiden Yori van andere artiesten. Ze timmert naast haar werk als soloartiest ook aan de weg als bandlid van Ilse de Lange en is fulltime singer-songwriter. Op 29 april bracht Yori haar nieuwe single ‘Millions’ uit. Wij spraken haar hierover en over de moeilijkheden uit de muziekindustrie.

 

Hoe ben je de coronaperiode doorgekomen op zowel muzikaal gebied als persoonlijk gebied? 

“Ik heb de boel een beetje omgegooid, omdat ik normaliter veel live speel met mijn eigen shows en ook met Ilse de Lange. Ik ben me sinds corona volledig gaan focussen op het schrijven van muziek, van liedjes voor anderen en ook voor mezelf. Zo heb ik bijvoorbeeld een eigen plaat gemaakt in die periode. Ik rolde eigenlijk een beetje het schrijverswereldje in. Ik heb een nieuwe publishing deal getekend en mijn publisher heeft allemaal sessies opgezet met verschillende artiesten. Dus ik ben fulltime songwriter geworden, ghostwriter bijna. Dat vind ik erg leuk en daar ben ik nu nog altijd mee bezig. Hiervoor heb ik veel sessies gepland staan. Zo ben ik een beetje corona doorgekomen op werkgebied, door me daarop te focussen. 

Persoonlijk vond ik het wel heel lastig, maar ja, dat vond iedereen natuurlijk. Je mist je vrienden en ik heb mijn verjaardag twee keer bijna helemaal in mijn eentje gevierd, ja met een paar vrienden maar dat was het wel. Het ging af en aan. Ik heb gelukkig een heel fijne studio. Ik woon antikraak dus ik heb wel veel ruimte. Ik heb me heel erg gezegend gevoeld dat ik niet in een heel klein hokje zat in mijn eentje.”

Heb je in of door de coronatijd ook meer inspiratie gekregen voor nieuwe muziek en wijkt dit af van waar je normaal uit put?

“Niet per se eigenlijk. Ik heb niet meer inspiratie gekregen. Ja natuurlijk, je schrijft er wel een liedje over, maar het werd al gauw een cliché. Ik heb wel samen met Okke Punt een liedje geschreven in de eerste lockdown. Toen zaten we met zijn tweeën hier in de studio waar ik nu zit en toen hebben we een nummer gemaakt met allerlei muzikanten over de hele wereld. We konden gewoon dingen uitsturen en die kregen we dan terug. Dat nummer is ‘Hold You’ en deze gaat nu het beste op mijn Spotify-profiel. Het heeft al bijna twee miljoen streams en dat is heel erg leuk. Dat nummer hebben we geschreven in de coronaperiode over corona, dus dat was er anders niet geweest. Ik heb bijvoorbeeld ook de cover van ‘Blinding Lights’ opgenomen. Dat heb ik lekker hier thuis gedaan. Dat zijn toch leuke dingen ervan.”

Je gaf net al aan dat je inderdaad veel aan het schrijven bent met en voor anderen, hoe is dat om te doen en hoe gaat zo’n sessie eraan toe?

“Ik vind dat heel tof om te doen, omdat ik heb gemerkt als artiest zijnde, dat het fijn is om me daar volledig op te focussen. Maar het muziek maken is natuurlijk het allerleukste. Dat verrijkt heel erg en zeker ook omdat het dan even niet om jezelf gaat. Het draait even niet om mij en om mijn verhaal en mijn persoonlijke emoties. Ik schrijf altijd maar uit één bron en dat is een ervaringsbron of dingen waar ik me in kan inleven. Als ik dat voor een ander kan doen, als iemand zijn verhaal vertelt en ik kan dat verhaal vertalen naar een liedje, dan vind ik dat fantastisch! Ik vind het fijn om even in iemand anders zijn wereld te duiken en daar iets voor te maken. Hoe gaat zo’n sessie eraan toe? 

Nou ik had vandaag toevallig een sessie met Sophia Mason en dan gaan we eerst zitten en een beetje liedjes luisteren om te kijken wat we tof vinden; referenties van muziekstijlen en dan komen we met een ideetje. Vaak kom ik al snel met de melodieën en gaan we het hebben over een onderwerp. Vervolgens knutselen we met de melodieën en verzinnen we een tekst. Dan is de producer een beetje aan het bouwen en zo ontstaat er uiteindelijk een liedje.”

Op 29 april kwam je nieuwe single ‘Millions’ uit, kun je het verhaal erachter vertellen?

“Millions heb ik in Nashville geschreven toen ik daar met Ilse de Lange was. Ik zat gewoon even niet lekker in mijn vel. Ik was er ook heen gegaan om te schrijven en ik had wat sessies staan. Er zat mij alleen een heel hoge druk in de weg mentaal over een nieuw album, het moest poppy en het moest op de radio. Al die stemmen en meningen van anderen, misschien moet je dit doen en dat doen, daar ben ik heel gevoelig voor. Toen dacht ik dat het enige waar ik op kan vertrouwen is waar ik ooit ben begonnen. Dat is met mijn gitaar in een aparte tuning op de grond en dan een liedje schrijven. En dat heb ik gedaan. Ik heb al mijn sessies afgezegd. Ik zat daar toen met Ilse en met Merel (Blackbird) en die hadden steeds allemaal sessies gepland. Dus die dachten wat zit zij nou in haar eentje thuis. Ik zat echt dagenlang dat riedeltje van ‘Millions’ te oefenen tot ik het kon en ze verklaarden me voor gek. Maar een paar dagen later zeiden ze dat het toch wel heel mooi was geworden. Ik was er ook vet trots op en blij mee. Ik dacht hè hè, ik heb eindelijk weer iets geschreven wat van mij komt, wat van mij is. Daar kwam positiviteit uit en een soort kracht en energie. En met die energie heb ik heel mijn nieuwe plaat geschreven. Wat weer een heel andere stijl is, dat wel. Dat is meer 80s pop, maar het gaat vooral over de passie die ik had teruggevonden. Die ik heel lang ben kwijt geweest om heel eerlijk te zijn. Je moet het iedere keer maar weer opnieuw uitvinden. Dat moet nu weer, dat gaat altijd door natuurlijk.”


Wie hebben er meegewerkt aan Millions?

“Er hebben best wat mensen meegewerkt aan mijn single. Tom Meijer, een heel goede producer, heeft de productie gedaan. Okke Punt heeft meegewerkt als co-producent, maar hij doet ook backing vocals. Die hoor je misschien af en toe wel terug. Joost Wesseling, hoor je op de drums. Maar ook Rob Calder heeft meegedaan, dat is de bassist van Passenger. Hij woont in LA, maar daar hebben we het naartoe gestuurd. Yaron Fuchs en Spencer Hattendorf hebben het nummer gemixt en de laatste productionele dingen eraan toegevoegd. Verder hoor je Anne Punt op de hammond en Bram van den Brekel heeft ook nog wat gitaarstukjes ingespeeld. Dus we hebben heel de tijd gelaagd gewerkt en allemaal dingetjes toegevoegd.”


Ben je zenuwachtig als je een nieuwe plaat uitbrengt?

“Oooh altijd! Je denkt toch wat zullen mensen vinden? Je schrijft het vanuit jezelf en dan stuur je het de wereld in, natuurlijk omdat je wilt dat mensen het vet vinden. Dat ze het net zo tof vinden als dat jij het vindt. Het is dan toch altijd weer van oh oh, gaat dat gebeuren of niet. Sommige wel en sommige niet, maar ja, dat is het leven.”


Hoe vond je het om ‘Millions’ bij Giel in de uitzending te primeuren? 

“Heel leuk! Ik ken Giel ook al heel erg lang. Het voelt als een good old friend die je dan weer tegenkomt in de muziekindustrie. Dat hij het dan tof vindt en erachter staat. Ja, ik heb Giel gewoon nog altijd heel hoog zitten. Hij is echt een fantastische gast. Het feit dat hij het dan primeurt, dat vind ik leuk.”


Kun je het je ook nog herinneren dat je je allereerste plaat uitbracht, hoe ging dat?

Yori lacht en vertelt vervolgens over haar eerste release: “Ja, dat was het liedje ‘I Say Nothing’. Daar werden we toen ook Serious Talent mee. Ik weet nog wel dat ik de auto inging en dat ik toen voor de eerste keer mijn eigen liedje op de radio hoorde. Ik heb echt gegild! Ik heb hem zo hard aangezet, de ramen open en ik denk tegen alle mensen op straat gezegd “DIT BEN IK! IK BEN OP DE RADIO!” Ik kon het niet geloven gewoon. En dat blijft ook! Ik heb dat nu met ‘Millions’ nog niet meegemaakt, maar als je je eigen liedje op de radio hoort dat is gewoon eindstation. Dat is fantastisch!”

 

Wat kunnen je fans verder dit jaar nog verwachten qua releases en optredens?

“Er komen nog een aantal liedjes van de nieuwe plaat uit dit jaar. We zijn hard aan het werk om daar wat gas achter te zetten. Qua optreden is het heel erg lastig. Mijn boeker doet enorm zijn best, maar het zit gewoon vol. Er zijn heel veel festivals enthousiast op dit moment, maar die krijgen mij er gewoon niet tussen omdat het vol zit of je moet om zeven uur ’s ochtends willen spelen. Ik heb wel nog een tour met Ilse staan in het najaar. Een clubtour van mijzelf zit er in die periode niet in. Maar ik hoop wel dat we daaromheen nog wat showtjes kunnen boeken. Ik heb enorm veel zin om mijn eigen liedjes weer te spelen, ik hoop echt dat dat lukt! We doen ons best.”

 

Heb je een vast ritueel dat je uitvoert voor je aan een optreden begint?

“Stressen!” roept Yori lachend. “Nee ik heb geen vast ritueel voor ik aan een optreden begin, nou ja... Ik neem altijd mijn setlist door vlak voor de show in de kleedkamer en dan ga ik even intern na bij alle liedjes hoe ze gaan, wat de emotie is, de feeling, het ritme ervan en hoe de set loopt. Dus ik ga alle liedjes af en kijk of dit de juiste setlist is. En als de setlist vaststaat, dan ga ik focussen en doe ik wat stemoefeningen natuurlijk en dan gewoon knallen.”


Met wie zou je in de toekomst nog willen samenwerken als het iedereen kan zijn?

“Ik zou heel graag met Marcel van Direct willen samenwerken en met Jacqueline Govaert. Dat lijkt me heel erg vet om met hen te doen. Maar als het echt iedereen mag zijn, dan zou ik wel met Dagny willen samenwerken. Dat is een Noorse artiest. Ze schrijft liedjes voor Katy Perry. Dagny is naast een goede artiest ook een kneitergoede songwriter. Dat vind ik heel gaaf! Ik voel ook dat ik dat kan. Dat doe ik natuurlijk ook al, maar dan op veel kleinere schaal dan zij. Ik vind het schrijven voor anderen en het zelf artiest zijn gewoon zo’n vette combi omdat je dan altijd aan het creëren bent. Creëren of uitvoeren, dat is wel mijn droom. Ik hoop dat later wel op een iets hoger niveau te kunnen bewerkstelligen. Als het echt iedereen mag zijn, doe me dan ook maar een sessie met Harry Styles en John Mayer! Bruce Springsteen, Ani Di Franco of Joni Mitchell dan ook nu het nog kan. En als laatste… Ben Howard! Die vind ik ook geweldig!”


Wat probeer je voornamelijk, ook als je optreedt, over te brengen met jouw muziek?

Yori valt even stil en denkt diep na voor ze antwoord geeft: “Dat is een heel goede vraag… Ik denk een soort hoop en een gevoel van vrijheid. Ik denk dat ik best wel een diepe denker ben. In de wat berustende nummers ga ik best diep in op bepaalde onderwerpen. Het grappige bij mij is dat er altijd een rode draad van vrijheid in zit of de zoektocht daarnaar, of het willen losbreken vanuit bepaalde patronen en gewoon los willen gaan. Ik wil ook altijd bij elk liedje iets met het publiek doen, dat ze meezingen of een soort hoop overdragen dat dingen wel weer goed komen. Ook omdat ik zelf best wel een rumoerig leven heb en niet per se de beste start heb gehad misschien probeer ik mezelf wel een hart onder de riem steken. Muziek heeft mij altijd geholpen om uit iets donkers te komen. Altijd als ik er zelf niet uitkwam - ik heb geen broers of zussen, heb best wel geïsoleerd geleefd vroeger en ik durfde ook nooit echt te praten - dan durfde ik er wel een liedje over te schrijven. Er zit dus altijd een soort hoop in om ergens uit te komen waarvan je denkt dat je er niet uitkomt.”


Je hebt het net al een beetje verteld, maar heb je verder nog dromen?

“Ik zou heel graag een keer op Red Rocks willen spelen. Dat roep ik echt al jaren. Maar dat blijft. Dat is een amfitheater in Colorado. Los van dat het een magische plek is en ik er zou willen spelen, ambieer ik heel erg wat dat betekent. Als je op Red Rocks speelt, betekent dat dat je muziek veel gehoord wordt of dat je iets bijzonders hebt gedaan en dat je een plek verdient in de muziekindustrie. Ik zou heel graag een plek willen verdienen in deze muziekindustrie als artiest, als begrip eigenlijk.”

 

Om af te sluiten: Maak de zin af, Yori Swart is geen Yori Swart zonder…

“Yori is geen Yori zonder passie. Er was net iemand hier en die vroeg mij of je passie moet hebben om in de muziek te zitten. Toen dacht ik “alleen maar”, want het is zo’n ongelooflijk moeilijke industrie. Ik ben ook echt al zo lang aan het knokken en aan het proberen en het levert niks op. Ik heb heel mijn leven alleen maar geïnvesteerd, altijd. Ik woon nog steeds antikraak en ik heb geen rooie cent op mijn bankrekening. Het gaat alleen maar in de muziek, in de liedjes en in de passie. Ik heb geen vangnet, ik heb geen garanties. Het is allemaal onzeker, het is een ongelooflijk moeilijk leven. Soms denk ik echt “waarom doe ik het nog?” Het is de passie omdat ik er gewoon heel erg blij van wordt. Het is bijna een soort verslaving waar ik niet mee kan stoppen omdat ik het muziek maken en het spelen gewoon zo tof vind. Dat is het enige. Er is niks anders dan dat. Er is alleen maar passie.”

De nieuwe single van Yori Swart is sinds 29 april te beluisteren via de diverse streamingsdiensten

© Mirella Waaijenberg | All Rights Reserved

 

Fotografie | Yori op Deurmat Festival 2021 | Podium Victorie Alkmaar | © Fotono Photography | All Rights Reserved