Queen The Music in De Tamboer, 21-04-2023

Je hebt bands die proberen Queen te imiteren, bands die de muziek in hun eigen jasje willen steken en bands die de muziek eren. Queen the Music is een project dat de muziek van Queen wil vieren met het publiek en er tegelijk hun eigen twist aan geeft. Niet zo zeer door de nummers te veranderen, maar wel door inzet van vier vocalisten, vierkoppige band en met Thomas Meeuwis die zowel gitarist, drummer als zanger is deze avond. Zanger Sonny Vande Putte belooft ons aan het begin van de avond dat het misschien wel beste album van Queen – ‘A Night at the Opera’ – in de spotlight staat.

Samen met vocalisten Nadine Pruim, Linda Kinsbergen en Ravenna Moscoso richten ze die spreekwoordelijke spotlight ook zeker, gezien alle nummers van het album dwars door de setlist als rode draad feilloos aaneengeregen worden met ander werk van Queen. Het duurt dan ook niet lang of de band krijgt de toeschouwers in de mooie zaal én op beide balkons van De Tamboer compleet van de stoelen. Het leuke van de zangeressen bij muziek als Queen is dat bijvoorbeeld ‘You’re My Best Friend’ (door Ravenna Moscoso) direct een heel andere vibe krijgt. Uiteraard zijn ook veel nummers vanavond uitgevoerd als duet, wat zeer zeker in de originele versies ook niet had misstaan.

Een aantal keer gedurende de avond nemen de vocalisten om beurten het woord om de muziek bij te staan met een praatje en wat humor. Sonny is als Vlaming een buitenbeentje in de band, maar dat maakt niet uit als hij net als Freddie de hele zaal achter zich krijgt om mee te zingen met de diverse “Di Da Da De Da Di Da’s”. Hij kijkt zelfs trots de zaal in, wat alleen maar zorgt voor nog meer sfeer.

Als afsluiter van het eerste deel wordt ‘Prophet Song’ gespeeld. Een nummer dat door Queen zelf niet vaak live uitgevoerd is. Zanger Thomas krijgt een dubbele echo en de andere vocalisten staan hem bij. Dit nummer lijkt ons niet makkelijk, maar dat is niet aan de artiesten te merken; ze zetten een schitterend resultaat op de bühne neer dat eindigt met de doeken die dicht vliegen.

Na een pauze zet de band met ‘I’m In Love With My Car’ gelijk het sfeertje van het album dat centraal staat neer. Thomas Meeuwis neemt plaats achter de drums en hoewel de techniek zijn stemgeluid even in de steek laat, blijft het toch een super nummer. In het tweede deel slaagt de band er weer in om het hele publiek al snel in de benen te krijgen en enthousiast mee te laten klappen en zingen. Zoals de band zelf al zingt tijdens ‘Don’t Stop Me Now’ is er geen stoppen meer aan en al snel worden er wat bijzondere instrumenten ingevlogen zoals de keytar van toetsenist Jeffrey Revet, maar ook een ukelele. Deze laatste vliegt letterlijk vanuit het plafond naar het podium. En zelfs een kazoo komt aan bod; net als de ukelele bespeeld door de veelzijdige Thomas Meeuwis.

Het concert komt tot een hoogtepunt wanneer ‘Barcelona’ wordt gezongen door Linda Kinsbergen en Thomas Meeuwis. De stem van Linda is zo bloedzuiver dat ze menig toeschouwer kippenvel bezorgd, met een oorverdovend applaus tot gevolg. Uiteraard komen ook de klassiekers ‘I Want To Break Free’ en ‘Another One Bites the Dust’ langs. Beide nummers subliem vertolkt door Ravenna Moscoso. Hierna is het helaas alweer tijd voor een bijna traditioneel Queen einde in de vorm van ‘We Will Rock You’ en ‘We Are the Champions’ die behalve alle vocalisten ook door iedereen in de volle zaal van De Tamboer worden meegezongen.

Gelukkig komen de muzikanten nog terug het podium op voor een schitterende versie van ‘Show Must Go On’ door Nadine Pruim en de klassieker die iedereen deze avond nog wou horen: ‘Bohemian Rhapsody’. Het voordeel is dat er genoeg zangers op het podium staan die gezamenlijk alle toonhoogtes kunnen zingen die dit nummer rijk is. Daardoor krijgen ze de zaal compleet op hun hand en is het op en top genieten. Queen zelf kan met trots op deze avond terugkijken. Zij krijgen de eer voor hun geweldige muziek. En het Queen the Music project? Zij krijgen de eer van een fantastische avond vol entertainment en een applaus dat nog een behoorlijke tijd na blijft galmen.

© Daniël Nijveldt

Daniël Nijveldt
Recensent