Goldband in Spot – De Oosterpoort, 08-12-2022

Een avond ouderwets genieten van Nederpop in een modern jasje staat deze avond op het programma in de grote zaal van SPOT - De Oosterpoort. De zaal is uitverkocht en vol jongeren die in elke hand een glas bier hebben. Op de balkons is er niemand die zit, want stilzitten is er niet bij vanavond. Het voorprogramma wordt verzorgd door Huub Prins. Een man die op zijn zachtst gezegd experimentele muziek maakt, dat wordt voorzien van vele echo’s en kreten. Het is niet voor iedereen weggelegd en dat is ook wel te merken in de zaal waar men nog maar eens een nieuw biertje uit de foyer gaat halen.

 Het is tegen negen uur in de avond als het intro voorbij is en de 3-koppige formatie Goldband, bestaande uit De Het Boaz, Karel Gerlach en Milo Driessen, het podium opkomt. Vanaf de eerste noten gaat de zaal los en komt er vanaf het podium een golf van energie die gedurende de avond alleen maar groter wordt. De mannen zijn goed op elkaar ingespeeld en stralen veel lol uit, waardoor het geen seconde lijkt alsof het voor de mannen gewoon hun werk is. Ook toetsenist/gitarist (en producer) Wieger Hoogendorp spat van de energie en geniet van de momenten dat hij zijn solo’s doet. Drummer Isaï Reiziger springt in het rond en zweept het publiek op.

Bij een aantal nummers, zoals het bekende ‘Noodgeval’ en ‘ja ja nee nee’, ontstaat een flashback naar de tijden van Doe Maar. Het roze en groen ontbreekt, maar de rest van de ingrediënten en het grote gehalte aan jonge vrouwen doet ook zeker niet onder voor die tijden. De ietwat foute danspasjes maken het plaatje helemaal compleet. Is dan ook alles Nederpop? Neen, zeker tijdens het encore wordt de snelheid opgeschroefd en gaat het meer op harde house muziek lijken. Voor het publiek maakt het allemaal niet uit, want, net als de decibelmeter, ze gaan compleet uit hun dak. 

Tijdens ‘Mijn Stad’ zwaait de band, inclusief de dame in rolstoel die vanuit de zaal naar het podium is gebracht, met de Haagse vlaggen, want dat ze trots zijn op hun stad, dat laten ze blijken. Langzaamaan werken ze naar het eind van het concert. Inmiddels vliegen de bierglazen in het rond als Karel Gerlach zijn collega’s toch nog smeekt om 1 laatste nummer. Het is alweer bijna het einde van een avond die bruiste van de energie. In de foyer draait nog een DJ en blijft het ook daar nog lang gezellig.

© Daniël Nijveldt

 

 

 

 

Daniël Nijveldt
Recensent